• rozwiń

"Nagle wynurzył się ogromny napis Lufthansa". Niemiecka agencja rządowa alarmuje

Spór między kontrolerami lotów na Lotnisku Chopina a PAŻP Odtwórz: Spór między kontrolerami lotów na Lotnisku Chopina a PAŻP
Spór między kontrolerami lotów na Lotnisku Chopina a PAŻP "Źródło: tvn24"

Niemieckie Federalne Biuro Badania Wypadków Lotniczych BFU alarmuje: przestrzeń powietrzna nad Niemcami jest coraz bardziej zatłoczona. W związku z tym coraz częściej dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

Jak podała w środę regionalna telewizja NDR, z danych BFU wynika, że w ostatnich czterech latach udało się uniknąć ponad 170 kolizji samolotów w niemieckiej przestrzeni powietrznej. Według rządowej agencji, jest to liczba zaniżona, ponieważ trafiają do niej informacje tylko o części potencjalnie groźnych przypadków+.

Statystyki przedstawione przez BFU obejmują głównie sytuacje, w których piloci byli ostrzegani przed zbliżającą się kolizją przez systemy pokładowe i musieli w związku z tym natychmiast zmienić kurs. Część przypadków dotyczy zmiany kursu bez wcześniejszego ostrzeżenia.

Większy ruch

Przyczyn powstawania potencjalnie groźnych sytuacji jest kilka: coraz większy ruch lotniczy, niekompatybilne systemy ostrzegania przed kolizją w dużych i małych samolotach, brak odpowiedniej technologii w części prywatnych samolotów.

BFU zwraca uwagę, że szczególnie często dochodzi do niebezpieczeństwa kolizji, kiedy piloci samolotów rejsowych pod presją czasu lecą na skróty przez strefy używane również przez szybowce.

Jak dowiedziała się NDR, w 2018 roku w okolicach lotnisk Weeze i Padeborn w Nadrenii Północnej-Westfalii dochodziło osiem razy do sytuacji, w których maszyny rejsowe musiały zmieniać tor lotu, żeby nie zderzyć się z szybowcami.

"Nagle wynurzył się ogromny napis Lufthansa. Był oddalony o jakieś 50-60 metrów" - cytuje NDR pilotkę, która 23 lipca podchodziła do lądowania na lotnisku w Hamburgu, kiedy pojawił się obok niej statek powietrzny ze 175 pasażerami na pokładzie.

Według wstępnego raportu z dochodzenia prowadzonego przez BFU w tej sprawie oba samoloty miały prawo przebywać w tamtym momencie w przestrzeni powietrznej. Nie były jednak w stanie wcześniej się dostrzec z powodu różnych systemów ostrzegania. Dodatkowo, ze względu na brak odpowiedniego wyposażenia, szybowiec nie pojawił się ani na radarze maszyny Lufthansy, ani na radarze kontrolera ruchu lotniczego.

Apel do rządu

Cytowani przez NDR eksperci zwracają uwagę, że niemiecka przestrzeń powietrzna należy do najbardziej zatłoczonych w Europie. Apelują w związku z tym do rządu o podjęcie działań, których celem będzie poprawa bezpieczeństwa.

Dwa lata temu BFU zaproponowała, by wszystkie samoloty zostały wyposażone w transpondery, nadające sygnał o pozycji samolotu. Deutsche Flugsicherung, państwowa firma odpowiedzialna za kontrolę lotów w RFN, przeprowadziła jednak na początku 2019 roku symulacje, które wykazały, że doprowadzi to raczej do przeciążenia częstotliwości radiowych i pogorszy bezpieczeństwo w powietrzu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (8)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Scrutinizer
Kochani Niemcy, sprawa jest łatwa do rozwiązania - stańcie się biedni.
Mamy do oddania kilku fachowców - Jarosław K., Mateusz M., Antoni M. i wielu wielu innych.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Rdeq
Ograniczyć loty, wyjdzie korzystnie dla nas wszystkich, samolot to najbardziej szkodliwy dla planety środek transportu!
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
janko_emigrant
Latać dzisiaj to wstyd. Nawet na średnie odległości. Zostawiamy bardzo dużo śladu węglowego.
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
pozeracz69
Jadąc samochodem z Polski do Szkocji, wyprodukuję o 75% więcej Co2, niz w przypadku podróży samolotem.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
StatystycznyObywatel
Lotnictwo (komercyjne + prywatne + rolnicze + jakiekolwiek inne) generuje ok 5% gazów cieplarnianych. Produkcja miesa 15%. Mam nadzieje ze rodzina juz przerzucila sie na kielki?
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane