• rozwiń

Akcje AirAsia na giełdzie poleciały na łeb na szyję

Akcje AirAsia na giełdzie poleciały na łeb na szyję
Foto: flickr.com/(CC BY-NC-ND 2.0)/ Luke McConville Foto: Właścicielem 49 proc. udziałów w AirAsia jest malezyjska AirAsia Bhd

O 11,6 proc. spadła wartość akcji spółki AirAsia na otwarciu poniedziałkowego handlu. To efekt niedzielnego zaginięcia jednego z samolotów, który należał do malezyjskich linii lotniczych. Według wstępnych ustaleń służb maszyna rozbiła się na morzu.

To największy spadek wartości akcji malezyjskiej spółki w tym roku. Aktywa AirAsia potaniały do poziomu niewidzianego od listopada tego roku. Dotąd był to dobry rok dla inwestorów posiadających akcje przewoźnika. Wartość aktywów wzrosła od początku roku o ponad 21 proc.

Zaginięcie

W niedzielę samolot malezyjskich tanich linii lotniczych stracił kontakt z kontrolą ruchu lotniczego w Dżakarcie o godz. 6.17 (0.17 czasu polskiego), 42 minuty po starcie i na godzinę przed planowanym przylotem. Do utraty łączności miało dojść w chwili, gdy samolot znajdował się najprawdopodobniej nad Morzem Jawajskim, między wyspami Borneo i Jawa. Maszyna leciała z indonezyjskiego miasta Surabaya do Singapuru.

W poniedziałek rano (czasu polskiego) szef indonezyjskiej agencji ratowniczej Bambang Soelistyo wyraził  przypuszczenie, że zaginiony samolot prawdopodobnie spadł do morza.

Walka o rynek

Właścicielem 49 proc. udziałów w AirAsia jest malezyjska AirAsia Bhd. Reszta należy do lokalnych inwestorów. Reuters pisze, że Grupa AirAsia - w porównaniu z konkurencją taką jaka Malaysia Airlines, Lion Air czy Garuda Indonesia - miała do dziś rewelacyjny poziom bezpieczeństwa lotów.

Agencja podkreśla, że przewoźnik w kilka lat stał się głównym konkurentem dla linii regionalnych jak Malaysia Airlines, Singapore Airlines i Qantas. Dziś ma swoje oddziały w Tajlandii, na Filipinach i w Indiach.

Rywalizacja

{rzez lata firma ścigała się na zamówienia z Lion Air - chodził o maszyny Boeinga i Airbusa. Z 475 zamówionymi lub już dostarczonymi samolotami AirAsia stała się największym azjatyckim klientem Airbusa. Jak pisze Reuters, zamówienia były tak duże, że nie obyło się bez sporów między Airbusem a Boeingiem o nielegalne dotacje.

AirAsia stoczyła też długotrwałą wojnę o rynek i nowe połączenia z Malaysia Airlines. W ostatnich kilku miesiącach, głównie w wyniku wojny cenowej z konkurencją linia musiała jednak odroczyć realizację niektórych zamówień.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane