• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Pierwsza podróż najdłuższym tunelem kolejowym na świecie

Nowy tunel w Szwajcarii Odtwórz: Nowy tunel w Szwajcarii
Foto: PAP/EPA | Video: Reu TV Foto: W Szwajcarii przekazano do użytku najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Materiał z czerwca 2016 r. | Video: Nowy tunel w Szwajcarii

Najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany w niedzielę do użytku komercyjnego. Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów między północną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie. Pierwszy pociąg wyruszył z Zurichu o godzinie 7.09 i przyjechał do Lugano o godzinie 8.17.

Tunel został oficjalnie otwarty w czerwcu przez prezydenta Szwajcarii Schneider-Ammann w towarzystwie kanclerz Niemiec Angeli Merkel, prezydenta Francji Francois Hollande'a, ówczesnego premiera Matteo Renziego i kanclerza Austrii Christiana Kerna.

Tunel Świętego Gotarda

Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma 57,09 km długości, a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż 2300 metrów. Jest najdłuższym tunelem kolejowym w świecie i zepchnął na drugie i trzecie miejsce oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskich wysp Honsiu i Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem La Manche, które liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra.

Pozycji tej nie odbierze mu budowany obecnie tunel bazowy pod przełęczą Brenner na granicy Austrii i Włoch, który ma mieć 55 kilometrów długości. Nie pozbawi on także tunelu gotardzkiego światowego rekordu głębokości, gdyż nie oddali się od powierzchni ziemi więcej niż o 840 metrów.

Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowało ok. 11 mld euro. Każdej doby przejedzie nim z prędkością 100 km/h 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich, mogących jechać z prędkością do 200 km/h.

 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (10)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
geniusz53
Nie wiedzialem ze poza Polska, kosciol KK musi poswiecic wszystko. Widac, ze cala Europa jest jedna noga w 21 wieku a druga ciagnie w sredniowieczu. Mieszkam w USA 38 lat I takiego nonsense jeszcze nie widzialem; ksiadz poswiecajacy tory .....stupid!
  • 0
  • 4
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Guziel
to mało co widziałeś przez te 38 lat.
Byłem tam krócej i widziałem więcej nonsensów.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
E tam
  • 4
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kraczor
Też mnie to nurtuje, czemu nie nazwać by tunelu zamiast nazwą geograficzna imieniem jakiegoś celebryty, najlepiej takiego kochającego inaczej.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kubat
Tu dopiero musiało być "co łaska" za pokropek. Czyżby nikt nie dowierzał budowniczym i liczył tylko na pomoc "z góry" ??
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Guziel
Jest takie powiedzenie "w okopach nie ma ateistów".
Jak zaczyna się robić nieciekawie to nagle ludzi jednak proszą o pomoc tego "z góry".
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane