• rozwiń
    • WIG20 2205.55 -0.30%
    • WIG30 2495.12 -0.20%
    • WIG 57860.65 -0.22%
    • sWIG80 11417.30 -0.32%
    • mWIG40 3669.94 +0.57%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:33

Dostosuj

Temat: Ryanair odwołuje loty

Odwołane loty, zaskoczeni podróżni. Bruksela chce od Ryanaira przestrzegania prawa

Prawa pasażerów linii lotniczych. Na co mogą liczyć? Odtwórz: Prawa pasażerów linii lotniczych. Na co mogą liczyć?
Prawa pasażerów linii lotniczych. Na co mogą liczyć? "Źródło: TVN24 BiS"

Pasażerowie, których loty zostały odwołane, mają szeroki zestaw praw, w tym prawo do odszkodowania - przypomniała w poniedziałek Komisja Europejska, reagując na masowe anulowanie lotów ogłaszane przez linię Ryanair. Bruksela oczekuje, że przewoźnik będzie szanował prawa podróżnych.

- Decyzje dotyczące operacji są podejmowane przez linie lotnicze, a nie Komisję Europejską, ale linie lotnicze działające w UE muszą respektować europejskie przepisy - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli rzecznik KE Enrico Brivio.

Jak zaznaczył, pasażerowie, których loty zostały odwołane, mają prawo do zwrotu pieniędzy za bilet, przekierowania na inne połączenie, jak również opieki i w określonych okolicznościach do odszkodowania. - Oczekujemy, że Ryanair będzie przestrzegał europejskich zasad odnoszących się do praw pasażerów - dodał Brivio.

Odszkodowanie dla pasażerów

Unijne regulacje mówią, że jeśli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów, zmiany planu podróży lub lotu powrotnego, a także prawo do uzyskania pomocy i odszkodowania. Odszkodowanie w wysokości 250 euro w przypadku lotów na dystansie do 1 500 km i 400 euro za dłuższe loty na terenie UE przysługuje, jeżeli konsument został poinformowany o odwołaniu krócej niż 14 dni przed planowanym czasem odlotu. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek wykazania, że poinformował osobiście o odwołaniu lotu, oraz podania daty, kiedy to zrobił.

Odszkodowanie nie będzie jednak przysługiwać, jeżeli przewoźnik dowiedzie, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Egzekwowaniem tego prawa zajmują się krajowe organy. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego. - Jeśli firma nie respektuje przepisów, pasażerowie muszą się zgłaszać do krajowych organów, ale siła tych reguł jest taka, że firma zastanowi się dwa razy, jeśli miałaby ich nie przestrzegać - podkreślił inny z rzeczników Komisji Europejskiej Margaritis Schinas.

Odwołane loty

W poniedziałek ceny akcji Ryanaira spadały o 3,3 proc. po tym, gdy irlandzki przewoźnik zdecydował się na odwołanie kilkudziesięciu lotów dziennie z powodu braku pilotów i - jak głosi oficjalny komunikat - "chęci poprawy punktualności linii".

Dodatkowo linie uzasadniają odwołanie lotów skumulowaniem urlopów, strajkami kontrolerów lotów oraz warunkami pogodowymi.

W ubiegły piątek pasażerowie zaczęli otrzymywać e-maile, w których Ryanair informował o odwołaniu lotów, w ramach rekompensaty, proponując zwrot pieniędzy lub bilet na inny rejs.

Decyzja linii wywołała falę oburzenia klientów, którzy poczuli się zaskoczeni i dotknięci tą nagłą decyzją. Irlandzki dziennik "Irish Times" przytacza na przykład historię uczestników przyjęcia weselnego, którzy na skutek odwołania lotu utknęli we Francji.

Zdaniem dublińskiej firmy analitycznej Goodbody Stockbrokers, na którą powołuje się Reuters, odwołanie tak dużej liczby lotów może kosztować Ryanair ok. 34,5 mln euro, z czego 23,5 mln to odszkodowania, 6,3 mln utracone wpłaty, a 4,7 mln – środki na posiłki, napoje i zakwaterowanie.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane