• rozwiń
    • WIG20 2159.91 +1.74%
    • WIG30 2443.18 +1.81%
    • WIG 56895.37 +1.54%
    • sWIG80 11446.40 +0.22%
    • mWIG40 3629.46 +1.17%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-11 17:15

Dostosuj

Gigantyczny projekt na pustyni. Sułtanat nie zadowala się zyskami z ropy i gazu

Autostopem po Omanie. "Połowa kraju to jest pustynia" Odtwórz: Autostopem po Omanie. "Połowa kraju to jest pustynia"
Autostopem po Omanie. "Połowa kraju to jest pustynia" "Źródło: TVN24 BiS"

Oman liczy na chińskie miliardy, by wybudować na pustynnym wybrzeżu ośrodek przemysłowy. Maszyny chińskiego konsorcjum już wyrównują piaski w Dukm, 550 km od stolicy Omanu. Dukm to inwestycja warta ponad 10 miliardów dolarów, ważna też dla Nowego Jedwabnego Szlaku.

W ubiegłych latach Chińczycy zyskali kluczowe znaczenie dla Omanu, który chce przekształcić rybacką wioskę Dukm na południe od Maskatu w centrum przemysłowe, co umożliwi temu sułtanatowi dywersyfikację gospodarki poza eksport ropy i gazu.

Złoża ropy i gazu

Ponieważ państwowe fundusze Omanu ucierpiały w wyniku niskich cen ropy, Maskat stara się przyciągnąć zagraniczne inwestycje do nowych stref przemysłowych. Dukm jest największym z takich projektów.

Dla Chin oznacza to potencjalny sukces w rozbudowie infrastruktury Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Państwo Środka z Europą. Położone nad Morzem Arabskim Dukm to potencjalna baza operacyjna chińskiego biznesu w pobliżu rynków, które Chińczycy chcą rozwijać w krajach Zatoki Perskiej, Indiach i Afryce Wschodniej. Dukm leży również blisko złóż ropy i gazu, których będą potrzebować chińskie firmy.

Jak powiedział Ali Szah, szef chińskiego konsorcjum Oman Wanfang, chińskie firmy chcą zainwestować tam prawie 11 mld dolarów - równowartość niemal połowy obecnych bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Omanie.

"Dukm nie przypomina Dżuddy ani Dubaju. Jest wciąż nowe, potrzebuje czasu na rozwój. A w Wanfangu myślimy, że czeka je przyszłość lepsza niż miast w Zatoce" - powiedział Ali Szah.

Marketingowe znaczenie Dukm wiąże się także z tym, że leży w pobliżu tras morskich poza strategiczną Cieśniną Ormuz.

Chińskie inwestycje

Już w 2009 roku bezpośrednie chińskie inwestycje na Bliskim Wschodzie stanowiły - według badań turyńskiego Instytutu Spraw Światowych - 1 proc. wszystkich zagranicznych inwestycji w regionie. Częściowo dzięki planom jednego pasa, jednej drogi - jak nazywają projekt Nowego Jedwabnego Szlaku Chińczycy - w roku 2015 wzrosły one do ponad 5 proc.

Chiny były czołowym inwestorem w krajach arabskich już w 2016 roku, obiecując - według Arab Investment and Export Credit Guarantee z Kuwejtu - 29,5 mld dolarów i tym samym stając się największym inwestorem w regionie, wyprzedzając USA (7 mld dolarów).



W strefie wokół Dukm zbudowano port i suchy dok, a ma powstać tam rafineria, częściowo za pieniądze z Kuwejtu, i zakłady petrochemiczne. Oman Wanfang planuje w Dukm zabudowę ponad 11 km kw. Powstaje tam m.in. za 138 mln dolarów kompleks magazynów materiałów budowlanych, które będą dystrybuować je w regionie. Magazyny mają być gotowe za półtora roku.

Plany dalszych dziewięciu chińskich inwestycji obejmują wybudowanie w ciągu pięciu lat fabryki metanolu za 2,8 mld dolarów, fabryki rur, montażowni samochodów i hotelu.

W kwietniu do Dukm przyjechał gubernator Ningxia, by położyć kamień węgielny pod chiński obszar przemysłowy, i oznajmił, że projekt wspiera wpływowa pekińska Narodowa Komisja ds. Rozwoju i Reform. Oznaką zacieśniających się więzów finansowych między obu krajami jest pożyczka w wysokości 3,55 mld dolarów zaciągnięta w zeszłym miesiącu przez rząd Omanu w chińskich instytucjach finansowych - największa ze wszystkich dla kraju Zatoki Perskiej w Chinach. 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane