• rozwiń
    • WIG20 2319.10 -1.69%
    • WIG30 2669.43 -1.61%
    • WIG 60097.10 -1.44%
    • sWIG80 12009.31 -0.51%
    • mWIG40 4238.99 -0.95%

Ostatnia aktualizacja: 2019-03-22 17:15

Dostosuj

Największe sieci handlowe świata. W czołówce firmy znane polskim klientom

Prezes ZPP o petycji właścicieli małych sklepów ws. zakazu handlu Odtwórz: Prezes ZPP o petycji właścicieli małych sklepów ws. zakazu handlu
Prezes ZPP o petycji właścicieli małych sklepów ws. zakazu handlu "Źródło: tvn24bis"

Pół biliona dolarów wyniósł w 2017 roku przychód największej sieci handlowej na świecie - Wal-Marta. To zdecydowany lider rankingu 250 największych detalistów globu. W pierwszej dziesiątce znalazło się kilka znanych polskiemu klientowi firm, takich jak Amazon, Grupa Schwarz (właściciel sklepów Lidl i Kaufland), Aldi i Tesco - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

Tuż za plecami Wal-Marta znaleźli się kolejni handlowi giganci z USA: Costco (129 mld dolarów przychodu w 2017 r.), Kroger (119 mld dolarów) i Amazon (118,5 mld dolarów).

Na piątym miejscu znalazła się niemiecka Grupa Schwarz, która wygenerowała 111,8 mld dolarów przychodów. W porównaniu z 2016 r. zaliczyła jednak spadek o jedną pozycję, i to pomimo 7,4 proc. wzrostu. Właściciel Lidla został wyprzedzony przez rosnącego w zawrotnym tempie Amazona, którego obroty podskoczyły o ponad jedną czwartą.

Spoza USA w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze tylko dwie inne firmy: niemiecka Aldi oraz brytyjska Tesco.

250 największych detalistów z zestawienia Deloitte miało w sumie w 2017 r. ponad 4,5 biliona dolarów przychodów, z czego na pierwszą dziesiątkę przypadła prawie jedna trzecia - nieco ponad 1,4 biliona dolarów. Wszystkie firmy z rankingu zanotowały średni wzrost w wysokości 5,7 proc., a pierwsza dziesiątka - 6,1 proc.

Wpływ zakazu handlu

Grupa Schwarz większe przychody zawdzięcza przede wszystkim dobrym wynikom sklepów Lidl w Austrii, Hiszpanii i Czechach. W raporcie zwrócono też uwagę na to, że w USA otworzono w 2017 r. tylko 50 sklepów, mniej niż pierwotnie planowano.

Aldi też zanotowało kilkuprocentowy wzrost i zamierza odpowiedzieć na amerykańską ekspansję swojego bezpośredniego rywala. Do końca 2022 roku niemiecki gigant planuje otworzyć w USA 2,5 tys. sklepów, na co zamierza przeznaczyć 3,4 miliarda dolarów.

Tesco urosło o zaledwie 2,8 proc. W analizie zwrócono uwagę na to, że wyniki brytyjskiej firmy ucierpiały z powodu zmian w niektórych krajach, m.in. w Polsce, gdzie zakazano handlu w niedzielę - czytamy w raporcie.

Na dalszych miejscach w rankingu znalazło się jeszcze kilka innych firm, które prowadzą działalność w Polsce. Na 16. pozycji znalazł się Auchan (58,6 mld dol.), na 27. IKEA (37,4 mld dol.), na 43. H&M (23,2 mld dol.), a na 55. właściciel Biedronki Jeronimo Martins (18,3 mld dol.).

W rankingu brakuje sieci Carrefour, która w ubiegłorocznym zestawieniu znalazła się na dziewiątym miejscu. Francuska firma nie chciała ujawnić swoich przychodów i z tego powodu nie znalazła się w najnowszym rankingu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane