• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-23 17:15

Dostosuj

"Siedzenie jest jak palenie papierosów". Zwiększa ryzyko śmierci nawet o 40 proc.

"Siedzenie jest jak palenie papierosów". Zwiększa ryzyko śmierci nawet o 40 proc.
Foto: Shutterstock Foto: siedzenie więcej niż osiem godzin dziennie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci o 15 proc.

To odważne stwierdzenie, ale jest coraz więcej dowodów na to, że siedzący tryb życia jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Lekarze przypominają jednak, że aktywnym można być nawet w biurze i zalecają pracownikom ruch co 20 minut.

Ludzie z natury nie są stworzeni do tego, aby przez dłuższy okres - każdego dnia - siedzieć zgarbionym przed ekranem komputera lub wylegiwać się na kanapie zmieniając programy telewizyjne.

Nasze życie towarzyskie również często zmusza nas do siedzenia np. gdy umawiamy się z kimś na kawę, na kolacje czy do kina. A jednak często czujemy, że nie mamy czasu na ćwiczenia, aby przeciwdziałać szkodliwym skutkom siedzenia.

Ogromne ryzyko

Badania pokazują, że siedzenie więcej niż osiem godzin dziennie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci o 15 proc. Ryzyko to rośnie do 40 proc., gdy siedzimy ponad 11 godzin dziennie.

Powstaje pytanie, jak mamy zmieścić w naszym grafiku czas na aktywność fizyczną, wypchanym już przez pracę, sen i życie towarzyskie? Okazuje się, że możemy upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu.

Wielu z nas nie robi więcej niż 3-4 tys. kroków dziennie. Badania pokazują, że jeśli pracujemy w biurze to "na krześle" spędzamy 3/4 naszego czasu pracy. Stwarza to poważne zagrożenie dla zdrowia - zwiększa ryzyko chorób serca i układu krążenia, cukrzycy, niektórych nowotworów oraz powoduje przyrost masy ciała. Siedzący tryb życia przysparza także bólów głowy, pleców i szyi. Brak aktywności w biurze jest niebezpieczny, nawet gdy dużo ćwiczymy poza godzinami pracy.

Co możemy więc zrobić?

Naukowcy twierdzą, że jedynym pewnym sposobem na rozwiązanie problemu jest zmiana pozycji co 20-30 minut, nawet na 30 sekund. Częste zmiany pozycji spowodują bowiem zmniejszenie poziomu cukru we krwi. Wstawanie co jakiś czas zwiększa przepływ krwi w nogach powodując przyśpieszenie metabolizmu. Zmiana postawy pomaga wyrównać skrzywienia kręgosłupa, co sprawia, że nasze stawy są mniej obciążone.

Jak możesz się ruszać w biurze? Na początek ustaw alarm tak, aby co 30 minut przypominał ci, żebyś wstał i pospacerował. Zamiast wysyłać e-maila do współpracownika, idź do niego i porozmawiaj z nim osobiście. Rozmawiając przez telefon zrób sobie przechadzkę po biurowych korytarzach. Spróbuj też co jakiś czas wyjść na zewnątrz budynku - świeże powietrze pomaga w kreatywności i zwiększa obecność witaminy D w organizmie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane