• rozwiń
    • WIG20 2358.97 -0.22%
    • WIG30 2686.02 -0.21%
    • WIG 59894.90 -0.15%
    • sWIG80 11009.49 +0.40%
    • mWIG40 4072.62 -0.18%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Lotnisko w Radomiu zamknięte dla samolotów cywilnych

Furgalski: w Radomiu nie ma potencjału Odtwórz: Furgalski: w Radomiu nie ma potencjału
Furgalski: w Radomiu nie ma potencjału "Źródło: TVN24 BiS"

Lotnisko Radom - Sadków zostało zamknięte dla statków powietrznych. Rozpoczęła się rozbudowa radomskiego portu - poinformowało Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL).

"Rozbudowa lotniska Radom - Sadków wkracza w kolejną fazę. Przygotowujemy lotnisko do prac budowlanych. Aby umożliwić pełną i bezproblemową rozbudowę portu podjęto decyzję o zamknięciu z dniem 1 stycznia 2019 r. lotniska dla samolotów cywilnych" - poinformowało PPL.

Lotnisko w Radomiu ma stać się lotniskiem komplementarnym dla portu lotniczego w Warszawie, które jest coraz bardziej zatłoczone.

Mocarstwowe plany

Jak zaznacza PPL, zamknięcie portu to pierwszy krok, umożliwiający faktyczne rozpoczęcie działań inwestycyjnych na lotnisku w Radomiu.

"Kolejnym będzie całkowite zamknięcie lotniska dla ruchu lotniczego, planowane na początek kwietnia 2019 r., które umożliwi rozpoczęcie prac inwestycyjnych na najbardziej newralgicznej części infrastruktury lotniska - drodze startowej" - podało PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze kupiło lotnisko w Radomiu za 12,7 mln złotych, po tym jak w połowie września radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.

W uroczystości wziął udział premier Mateusz Morawiecki, który podkreślił, że "potężną inwestycję" do Radomia przyprowadził Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony i kandydat PiS na prezydenta Radomia. Według planu, po rozbudowie lotniska przeniosą się tam tanie regularne linie i czartery, a w Radomiu będzie się pojawiało 10 milionów pasażerów rocznie.

Eksperci krytyczni

Eksperci z branży krytycznie odnoszą się tych planów.

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podkreślał w rozmowie z tvn24.pl, że to lotnisko w ogóle "nie powinno powstać". - W Radomiu nie ma potencjału turystycznego ani biznesowego. Nie ma nawet potencjału do lotów general aviation, czyli lotów biznesowych i taksówek powietrznych - oceniał Furgalski.

Zdaniem eksperta "warto na początku zadać pytanie dla kogo się buduje lotnisko". - Ne ma żadnej linii lotniczej, która by się tam wybierała - zauważył Furgalski. Według niego zwolennicy inwestycji liczą głownie na węgierską tanią linią Wizzair, ale mogą się rozczarować.

Potwierdzają to słowa szefa Wizzaira. Jozsef Varadi pytany latem przez "Gazetę Wyborczą" o możliwość opuszczenia przez jego firmę lotniska w Warszawie odpowiedział: "Spekulacje nie mają sensu. Ta lotniskowa gra jest polityczna i mało transparentna. Jeśli będzie konkretna decyzja o zamknięciu Lotniska Chopina, to się do niej ustosunkujemy. Na ten moment zamierzamy się trzymać Okęcia tak długo, jak możemy".

Z lotniska w Radomiu nie chce też korzystać Enter Air. Obecnie nie ma żadnego potencjału, aby samoloty Enter Air miały się przenieść z warszawskiego Lotniska Chopina na lotnisko w Radomiu czy w Modlinie - mówił w marcu ubiegłego roku prezes spółki Grzegorz Polaniecki. W jego ocenie trudno będzie przekonać warszawiaków do podróży z Radomia.

Dominik Sapiński, analityk ds. transportu i infrastruktury z "Polityki Insight", zwracał uwagę na antenie TVN24, że dojazd do Radomia jest "raczej słaby, a w 2020 roku nie będzie dużo lepszy". - Ani linie kolejowe, ani S7 nie będą jeszcze skończone - wyjaśniał.

PPL brały pod uwagę dwa lotniska zapasowe dla Lotniska Chopina - Radom, który jest 110 km od centrum Warszawy, i Modlin, który jest ponad połowę bliżej. Firma zamówiła ekspertyzę, z której wynikało, że szybciej i taniej będzie rozbudować lotnisko bardziej oddalone od stolicy.

Sapiński odniósł się do dystansu, jaki dzieli Warszawę i Radom oraz stolicę i Modlin. - Mimo, że linia kolejowa nie dochodzi do lotniska w Modlinie, to jednak dojazd tam jest lepszy. To lotnisko jest trochę bliżej, a do tego obsługuje cały północny wschód Polski, który nie ma takiego obiektu. Natomiast Radom jest w tej samej strefie, która jest już obsługiwana przez częściowo Lublin, częściowo Kraków - stwierdził.

- Lotnisko w Modlinie, które już działa, można by było rozbudować podobnie, a nawet mniejszym nakładem sił - dodał.

Bez pasażerów

Lotnisko w Radomiu świeci pustkami od 29 października 2017 roku. Tego dnia działalność zakończyła tam linia SprintAir, która jako jedyna wówczas operowała z tego portu na regularnych trasach.

W 2017 roku lotnisko w Radomiu obsłużyło 9903 pasażerów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (11)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
turwal
Będzie remont i rozbudowa lotniska to rząd będzie miał lotnisko dla swoich samolotów.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
emil_bonik
Tu chodzi prawdopodobnie o lokalne powiązania i kanty radnych radomskich tak jak w przypadku budowy drogi S12 !!! Na koszt podatnika !!!
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Leokadia Luska
Żadna linia lotnicza nie przeniesie się do Radomia. Lotnisko będzie puste jak do tej pory. Nakład miliardów na rozbudowę to wyrzucone pieniądze. Tylko pytanie kogo to decyzja i kiedy poniesie za nią odpowiedzialność karną?
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
nero21
Lotnisko w Radomiu świeci pustkami od 29 października 2017 roku. A może by tak zapytać o ten fakt posła Suskiego który W latach 1997–1999 był dyrektorem filii biura poselskiego Jarosława Kaczyńskiego w Radomiu, następnie pracował w spółce akcyjnej „Srebrna”.
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
andy_paskin
Radom powinien być całkowicie wojskowy i tyle. MA bardzo dogodną dla tego lokalizację i położenie. Zrobić poważną, pierwszą w standardach zachodnich lotniczą bazę wojskową i nie bawić się na siłę w jakieś cywilne loty pośrodku niczego.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
genio5712
Jak to zamknięto dla samolotów cywilnych? Przecież tam już od dawna nic nie ląduje.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
nero21
takie samo trafienie jak wiele innych pisowskich bubli inwestycyjnych opisanych w ekonomicznym podsumowaniu 2018 roku
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
struna78
I tu się mylisz, na lotnisku lądowało dużo cywilnych awionetek jak i samoloty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. To że liniowce nie lądowały nie oznaczało że nic innego nie ląduje. Tak samo lądował samolot ze sportowcami. A i wojskowe Orliki i Bryzy praktycznie codziennie wykonywały loty.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane