• rozwiń
    • WIG20 2229.92 -0.18%
    • WIG30 2531.47 0.00%
    • WIG 58851.05 +0.17%
    • sWIG80 11605.03 +0.29%
    • mWIG40 3797.96 +1.36%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Internet

Handel w internecie się rozwija. Bruksela sprawdzi, czy optymalnie

Handel w internecie się rozwija. Bruksela sprawdzi, czy optymalnie
Foto: Fosforix/(CC BY-ND 2.0)/flickr.com Foto: Według danych KE w 2014 r. prawie połowa unijnych konsumentów zrobiła zakupy w sklepie internetowym.

Komisja Europejska zapowiedziała w czwartek przeprowadzenie badania konkurencji w sektorze handlu elektronicznego. Chce w ten sposób walczyć z działaniami poszczególnych firm, które ograniczają transgraniczny e-handel.

Działanie to zapowiedziała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, dzień po tym jak KE ruszyła z pracami ws. nowej strategii jednolitego rynku cyfrowego.

Badanie sektorowe

Badania sektorowe dotyczące konkurencji to dochodzenia, które Komisja może przeprowadzić, gdy podejrzewa, że dany sektor nie funkcjonuje optymalnie. Mogą one prowadzić do wszczęcia dochodzeń sprawdzających, czy dane przedsiębiorstwo nie nadużywa swojej dominującej na rynku pozycji. Wcześniej pod tym kątem sprawdzano m.in. sektory energetyczne, usług finansowych i farmaceutycznych.

- Coraz więcej towarów i usług jest sprzedawanych w Europie przez internet. Pomimo tej tendencji transgraniczna sprzedaż online w UE rośnie bardzo powoli. Wynika to częściowo z barier językowych, preferencji konsumentów i różnic w przepisach pomiędzy państwami członkowskimi. Istnieją jednak także przesłanki pozwalające przypuszczać, że niektóre przedsiębiorstwa podejmują działania w celu ograniczenia transgranicznego handlu elektronicznego - oceniła w komunikacie KE.

Głównym celem badania sektorowego ma być zidentyfikowanie tych działań, a także przeciwdziałanie im. Vestager ma przedstawić wniosek w tej sprawie w nadchodzących tygodniach.

Połowa kupuje w internecie

Według danych KE w 2014 r. prawie połowa unijnych konsumentów zrobiła zakupy w sklepie internetowym, jednak tylko 15 proc. kupiło coś od sprzedawcy z innego państwa UE. Jednym z przykładów barier jest blokada geograficzna. Uniemożliwia ona konsumentom dostęp do określonych stron internetowych ze względu na ich miejsce zamieszkania lub dane karty kredytowej.

Badanie sektorowe ma się koncentrować na barierach tworzonych przez firmy. Chodzi w szczególności o działania, które utrudniają transgraniczny handel elektroniczny treściami cyfrowymi i towarami. W trakcie badania Komisja zamierza zebrać informacje od dużej liczby zainteresowanych stron ze wszystkich państw członkowskich.

Jeżeli po przeanalizowaniu wyników badania Komisja zidentyfikuje konkretne naruszenia zasad konkurencji, może wszcząć dochodzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi praktyk ograniczających konkurencję.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane