• rozwiń
    • WIG20 2359.68 -0.78%
    • WIG30 2710.75 -0.68%
    • WIG 60760.02 -0.66%
    • sWIG80 12106.33 -0.11%
    • mWIG40 4190.17 -0.39%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:38

Dostosuj

Temat: Kanada

Ulgi podatkowe za czytanie gazet

Ulgi podatkowe za czytanie gazet
Foto: Shutterstock Foto: Kanadyjski rząd zaproponował ulgi podatkowe za czytanie prasy informacyjnej

Kanadyjczycy będą mogli skorzystać z ulg podatkowych za prenumeratę prasy - taki zapis pojawił się w projekcie ustawy budżetowej. To jedno z rozwiązań, którymi rząd Justina Trudeau chce wspomóc media informacyjne.

Ulgi za prenumeratę prasy planowane są na pięć lat. Rządowa propozycja zakłada, że jeśli na cyfrową prenumeratę Kanadyjczyk wyda w ciągu roku do 500 dolarów kanadyjskich, będzie mógł odpisać od należnego za dany rok podatku maksymalnie 75 dolarów kanadyjskich. Rozwiązanie to, mające wejść w życie w 2020 roku, oraz kilka innych form pomocy dla mediów informacyjnych, planowanych na ten rok i kolejne lata, znajdują się w projekcie ustawy budżetowej, którym od wtorku zajmuje się parlament.

Ulga za prenumeratę w Kanadzie

Ulga za prenumeratę miałaby jednak dotyczyć tylko prasy informacyjnej i tylko w wersji elektronicznej danej gazety czy magazynu, ponadto nie wszystkie pisma byłyby akceptowane przez fiskusa. Zgodnie z propozycją do ulgi podatkowej będzie się liczyć wyłącznie prenumerata prasy o charakterze informacyjnym, z własnymi informacjami i własnymi dziennikarzami. Ostateczna decyzja co do tego, czy dana gazeta kwalifikuje się do ulg podatkowych, będzie podejmowana przez niezależną grupę ekspertów.

Z ulgi za prenumeratę nie będzie mogła natomiast korzystać prasa branżowa reprezentująca jakąś gałąź gospodarki, sportowa, lifestylowa czy opisująca rynek rozrywki. 

Ustawa budżetowa precyzuje, że wydawca mediów informacyjnych jako organizacja/spółka będzie musiał mieć siedzibę w Kanadzie, a prezes będzie musiał mieć obywatelstwo kanadyjskie, podobnie jak 75 procent członków zarządu.

Organizacje non-profit

Portal ipolitics.ca przypomniał, że jesienią ubiegłego roku rząd określił wysokość różnych form budżetowego wsparcia dla mediów informacyjnych na 600 milionów dolarów kanadyjskich w ciągu pięciu lat. Ulgi podatkowe dla subskrybentów są częścią tej pomocy. Rozwiązanie przewiduje też ulgę podatkową jako zwrot części wydatków na pensje dla dziennikarzy w newsroomach mediów informacyjnych zakwalifikowanych do takich rozliczeń.

Jak napisano w projekcie ustawy, wydawcy prasy informacyjnej będą mogli ubiegać się o wpisanie na listę organizacji non-profit uprawnionych do otrzymywania nieopodatkowanych dotacji i wpłat. Jednak, jak podkreślono, wydawcy będą musieli funkcjonować jako spółki prawa handlowego, a celem takiej organizacji będzie mogło być "wyłącznie dziennikarstwo". Wpłaty powyżej 5 tysięcy dolarów kanadyjskich nie będą mogły być anonimowe.

Rok temu, w poprzednim budżecie, pojawiły się pierwsze rozwiązania, które mają wspierać niezależność kanadyjskich mediów informacyjnych i finansowo wzmocnić media, oraz zapowiedź umożliwienia organizacjom prasowym przekształcenia się w organizacje non-profit. Już wówczas wyjaśniano, że pomoc rządu ma między innymi wspierać przejście od modelu prasy drukowanej do prasy w formacie cyfrowym, przy jednoczesnych gwarancjach dla niezależności dziennikarskiej.

Niektóre gazety przestały w ciągu minionego roku wychodzić w formie papierowej i zaczęły przekształcać się w przedsięwzięcia non-profit. Jeszcze w ubiegłym roku rząd zapowiedział przeznaczenie 50 milionów dolarów kanadyjskich w ciągu 5 lat na wsparcie lokalnego dziennikarstwa.

Mniej gazet

W opublikowanym w 2017 roku przez think tank Public Policy Forum raporcie "The Shattered Mirror. News, Democracy and Trust in the Digital Age" (Pęknięte lustro. Informacja, demokracja i zaufanie w epoce cyfrowej) wyliczano, że od 2010 roku w Kanadzie zaprzestano wydawania lub połączono wydawanie 225 tygodników i 27 dzienników.

Wiele mniejszych miejscowości nie ma już lokalnych gazet. Media wskazywały, że szkodzi to jakości debaty publicznej. Zwracano też uwagę, że pojawienie się internetu zmieniło rynek mediów, a rozwiązania prawne nie nadążają za tymi zmianami. Raport postulował między innymi umożliwianie przekształcania się mediom w organizacje non-profit, tak jak w USA i w Niemczech.




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane