• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60910.11 -0.42%
    • sWIG80 12106.14 -0.11%
    • mWIG40 4204.24 -0.05%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Brexit może uderzyć w pasażerów. "Linie lotnicze muszą mieć plan awaryjny"

Tusk: potrzebujemy marzycieli i marzeń Odtwórz: Tusk: potrzebujemy marzycieli i marzeń
Tusk: potrzebujemy marzycieli i marzeń "Źródło: Reuters"

Brexit nie jest dobrą wiadomością dla branży lotniczej. Jeśli cokolwiek ograniczy jego skutki, będzie to dobra wiadomość dla linii lotniczych - powiedział dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.

- Nie jesteśmy zwolennikami zamykania granic i protekcjonizmu handlowego w oderwaniu od globalizacji - powiedział w środę dyrektor generalny IATA w Genewie w trakcie prezentacji najnowszej prognozy dla branży lotniczej.

Brexit a lotnictwo

Szef IATA wskazał, że w ostatnich kilku latach wartość globalizacji została zakwestionowana.

- To głęboko niepokojące, musimy dążyć do większej globalizacji. Ale nie zostanie to osiągnięte dzięki polityce protekcjonistycznej lub wojnom handlowym. Dobrobyt będzie pochodził z granic, które są otwarte dla ludzi i handlu. To niezbędny warunek, by lotnictwo najlepiej służyło globalnemu rozwojowi gospodarczemu i społecznemu. Brexit jest związany z tym ogólnym tematem. Nie mamy specjalnego wglądu w to, jak to się stanie. Ale wiemy, że przemysł potrzebuje większej przejrzystości niż obecnie - powiedział.

Zrzeszenie podkreśla, że sytuacja w sprawie brexitu jest dynamiczna, a pasażerowie i linie lotnicze muszą mieć tak zwany plan awaryjny. Szczególnie na wypadek, jeśli Wielka Brytania opuści UE, tak aby później uniknąć zakłóceń, jakie mogą powstać w branży. Chodzi, między innymi o formalności celne, czy kontrolę paszportową.

- W brytyjskim parlamencie nie ma konsensusu co do obecnego porozumienia Wielkiej Brytanii z UE, a rząd brytyjski zapowiedział, że będzie próbował renegocjować to, które uzyska akceptację parlamentu. Niestety opóźnienie to powoduje większą niepewność dla lotnictwa. Dlatego należy rozważyć umowę, która stworzy warunki do dwuletniej transformacji. Aby uniknąć poważnych zakłóceń dla linii lotniczych i pasażerów samolotów, rząd Wielkiej Brytanii i parlament muszą rozwiązać ten impas - powiedział wiceszef IATA na Europę Rafael Schvartzman.

Wielka Brytania powinna opuścić Unię Europejską 29 marca 2019 roku.

Unijny szczyt

Na czwartek szef Rady Europejskiej Donald Tusk zwołał szczyt UE w sprawie brexitu. Szef Rady Europejskiej stwierdził, że nie ma mowy o renegocjacji porozumienia UE z Wielką Brytanią, podkreślając, że jest gotów rozmawiać o tym, jak ułatwić Brytyjczykom ratyfikację umowy.

Najnowsza próba renegocjacji porozumienia w sprawie wyjścia ze Wspólnoty związana jest z poniedziałkową decyzją brytyjskiego rządu o odłożeniu w czasie głosowania w Izbie Gmin nad przyjęciem treści umowy. Brytyjska premier Theresa May obawiała się wysokiej porażki w parlamencie, która osłabiłaby jej pozycję.

W środę brytyjska premier Theresa May podkreśliła, że osiągnięcie porozumienia w sprawie warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z UE "jest w interesie narodowym" i wskazała, że "jest w naszym zasięgu". - Musimy zrealizować wolę wyrażoną w referendum - dodała.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 82 procent światowego ruchu lotniczego.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane