• rozwiń
    • WIG20 2345.84 -0.02%
    • WIG30 2699.53 -0.03%
    • WIG 60683.38 -0.04%
    • sWIG80 11941.28 -0.29%
    • mWIG40 4275.40 -0.12%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Boeing może zapłacić miliardy za uziemienie samolotów

Kubicki o operacjach lotniczych po uziemieniu Boeingów 737 MAX 8 Odtwórz: Kubicki o operacjach lotniczych po uziemieniu Boeingów 737 MAX 8
Kubicki o operacjach lotniczych po uziemieniu Boeingów 737 MAX 8 "Źródło: tvn24"

Decyzja o uziemieniu wszystkich samolotów Boeing 737 MAX może kosztować producenta maszyn miliardy dolarów - pisze CNN.

Boeing w środę po konsultacjach z amerykańską Federalną Administracją do spraw Lotnictwa (FAA) i Narodowym Zarządem do spraw Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), podjął decyzję o uziemieniu wszystkich samolotów "kierując się chęcią zapewnienia wszelkich możliwych środków bezpieczeństwa oraz w celu umocnienia zaufania pasażerów do bezpieczeństwa tych samolotów".

Łącznie chodzi o 371 samolotów typu 737 MAX.

Koncern przez kilka dni opierał się przed takim krokiem, co spotkało się z krytyką ze strony ekspertów. - Najlepszy czas na to był bezpośrednio po katastrofie w Etiopii - powiedział we wtorek Nick Wyatt, analityk GlobalData. - Nie sądzę żeby mogli coś tutaj wygrać - dodał.

Boeing zapłaci słony rachunek

Zgodnie z szacunkami firm Melius Research i Jefferies uziemienie wszystkich samolotów może kosztować Boeinga od 1 miliarda do 5 miliardów dolarów. Oba te szacunki przewidują uziemienie maszyn na trzy miesiące.

CNN zwraca jednak uwagę, że producent może pozwolić sobie na taki wydatek. W ubiegłym roku Boeing osiągnął bowiem rekordowe przychody w wysokości 101 miliardów dolarów i 10,6 miliarda dolarów zysku. Tymczasem prognozy na ten rok są jeszcze lepsze.

Sytuacja się powtarza

To zresztą nie pierwszy raz, kiedy Boeing uziemił całą swoją flotę samolotów. W 2013 firma zaleciła liniom lotniczym, aby nie latały Boeingiami 787 Dreamliner. Powodem były problemy z bateriami w samolotach, które stwarzały potencjalne zagrożenie pożarem.

Boeing nie zaprzestał jednak wówczas produkcji kolejnych samolotów typu 787 w czasie, gdy pracował nad znalezieniem rozwiązania problemu. Koszt dla Boeinga był zatem "minimalny", jak podała firma.

Co teraz?

Środowe oświadczenie Boeinga nie wyjaśniło, co dalej z produkcją samolotów 737 MAX. Według CNN prawdopodobnie będzie ona kontynuowana. Jak zaznaczono, wstrzymanie dostaw kolejnych maszyn do kwietnia nie będzie tak bolesne dla Boeinga, o ile nie straci żadnego z długoterminowych zamówień.

Sporym wydatkiem będą jednak rekompensaty dla linii lotniczych, które posiadają 371 uziemionych samolotów. W środę wysłanie rachunku do producenta samolotów zapowiedział już prezes linii lotniczych Norwegian, które uziemiły 18 tego typu maszyn.




Boeing utrzymuje wprawdzie, że jego samoloty są bezpieczne, jednak po katastrofie w Etiopii wartość jego akcji spadła aż o 12 procent.

Uziemione samoloty

W niedzielę Boeing 737 MAX 8 linii Ethiopian Airways rozbił się kilka minut po starcie z lotniska w Addis Abebie. W katastrofie zginęło 157 osób - wszystkie znajdujące się na pokładzie. Była to druga katastrofa tego modelu samolotu, który wszedł do komercyjnego użytku niespełna dwa lata temu, w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pod koniec października 2018 roku taki sam samolot rozbił się w Indonezji.

Dokładne przyczyny obu katastrof są nadal badane.




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane