• rozwiń
    • WIG20 2319.10 -1.69%
    • WIG30 2669.43 -1.61%
    • WIG 60097.10 -1.44%
    • sWIG80 12009.31 -0.51%
    • mWIG40 4238.99 -0.95%

Ostatnia aktualizacja: 2019-03-22 17:15

Dostosuj

Duma przedwojennej kolei może wrócić w nowej odsłonie. "Kwestia 4-5 lat"

Luxtorpeda na archiwalnych zdjęciach Odtwórz: Luxtorpeda na archiwalnych zdjęciach
Luxtorpeda na archiwalnych zdjęciach "Źródło: NAC"

PKP Intercity podpisały w środę list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi Luxtorpeda mogą pojawić się na torach za 4-5 lat.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.

- Jeżeli wszystkie procedury powiodą się, a prototyp zostanie wykonany i homologowany, to za 4-5 lat te pojazdy powinny pojawić się w rzeczywistości pasażerskiej - powiedział Bittel w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Luxtorpeda 2.0 to nawiązanie do pociągu, który wzbudzał zachwyt w latach 30. XX wieku. Do ówczesnej Luxtorpedy do dziś należy rekord  czasu przejazdu na trasie Kraków - Zakopane.

Największy program inwestycyjny

W środę PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów.

W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC.

Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.



Jak zaznaczył na konferencji prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, powołany zostanie zespół roboczy, "znajdą się w nim przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Intercity".

Przypomniał, że spółka realizuje "największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania". - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 roku, zainwestujemy 7 miliardów złotych w komfort pasażerów - powiedział Chraniuk.

"Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

"Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami" - stwierdził. "Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego" - dodał minister.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane