• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Arabskie pieniądze szansą dla polskich firm

Arabskie pieniądze szansą dla polskich firm
Foto: af.wikipedia.org/(CC BY 2.0)/ McKay Savage Foto: Bliski Wschód określa się jako "jeden z najbardziej perspektywicznych regionów świata"

Rosnąca zamożność krajów arabskich daje nowe możliwości ekspansji polskich firm spożywczych, budowlanych, czy kosmetycznych - wynika z ogłoszonego we wtorek raportu banku HSBC. Bliski Wschód określa się jako "jeden z najbardziej perspektywicznych regionów świata".

HSBC i wraz z firmą audytorsko-doradczą Grant Thornton w swym raporcie przebadał gospodarki Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru. Wskazywał, że atutami tych państw są szybki przyrost ludności, dynamiczny rozwój i stabilność polityczna. Przypomniał także, że dla wielu polskich firm są one wciąż białą plamą na mapie, tymczasem Polska może im wiele zaoferować.

Zalety Polaków

Według raportu dla Polaków wejście na arabskie rynki, choć trudne, nie jest niemożliwe. Głównymi zaletami Polski są: marka "made in EU", relatywnie niskie koszty pracy, rozbudowana i zdywersyfikowana baza wytwórcza oraz atrakcyjny rolniczo klimat. "Te argumenty przekonują arabskich zleceniodawców do powierzenia polskim firmom coraz większej liczby zamówień. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w samym 2014 r. polski eksport do Arabii Saudyjskiej, ZEA i Kataru wzrósł o 45 proc. – z 1,3 do 1,9 mld USD. Skoro eksport ten jest już liczony w miliardach dolarów, to trudno już tak silne wzrosty tłumaczyć efektem niskiej bazy" - piszą jego autorzy.

Ich zdaniem Polska przede wszystkim może być bezpiecznym i rzetelnym dostawcą żywności wysokiej jakości. Przypominają, że klimat w krajach Półwyspu Arabskiego jest w większości pustynny i nie sprzyja produkcji żywności, tymczasem zdolności produkcyjne polskiego przemysłu spożywczego są duże.

Co możemy zaoferować?

Ponadto według nich w Arabii Saudyjskiej, ZEA i Katarze szybko rośnie zamożność obywateli i wyłania się klasa średnia. Dlatego też kraje te mogą być odbiorcą wyprodukowanych w Polsce dóbr konsumpcyjnych, np. kosmetyków, materiałów higienicznych, środków czystości, odzieży, zabawek czy sprzętu rekreacyjnego.

Kolejną gałęzią, w której mogą sprawdzić się polskie firmy na Bliskim Wschodzie jest - jak wskazuje raport HSBC - budownictwo. Na realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych czy mieszkaniowych mogą skorzystać zarówno firmy oferujące usługi budowlane, jak i produkujące materiały budowlane.

Te branże - jak podkreśla - doskonale wpisują się w obszary, w których dostawcy czy wykonawcy znad Wisły są naprawdę dobrzy.

"Choć duża część świata arabskiego pogrążona jest w potężnych zawirowaniach, to pamiętajmy, że jest to bardzo zróżnicowany region i nadal można na nim znaleźć duże rynki, które działają bez najmniejszych zakłóceń. Odpowiednio przygotowana i nakierowana ekspansja może tu przynieść polskim firmom prawdziwy biznesowy sukces" - zauważa w raporcie Przemysław Polaczek, partner zarządzający w Grant Thornton w Polsce.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane