• rozwiń

Szykują się zmiany w sprawie meldunku. "To kamień milowy"

Obowiązek meldunkowy zostaje. Resort musi mieć oko na Polaków Odtwórz: Obowiązek meldunkowy zostaje. Resort musi mieć oko na Polaków
Obowiązek meldunkowy zostaje. Resort musi mieć oko na Polaków

Obowiązek meldunkowy zostaje, jednak mała rewolucja w przepisach i tak nastąpi. Od stycznia wniosek meldunkowy będzie można wypełnić bez wychodzenia z domu - tak wynika z nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, która czeka na podpis prezydenta.

Obecnie obowiązująca ustawa o ewidencji ludności przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2018 roku. Przełomu jednak raczej nie będzie. Sejm i Senat zaakceptowały już nowelizację przepisów, które uchylają ten zapis. W najbliższych dniach swój podpis najprawdopodobniej złoży prezydent Andrzej Duda.

MSWiA tłumaczy, że obowiązek meldunkowy powinien zostać, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej realizacji m.in. obowiązków związanych z wyborami czy emeryturami.

- Warto podkreślić, że prawie we wszystkich krajach europejskich funkcjonuje rejestracja adresów zamieszkania obywateli, z wielu z nich w formie niezwykle restrykcyjnej - tłumaczył na sejmowym etapie prac wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot.

- Rejestracja miejsca zamieszkania funkcjonuje w Finlandii, Litwie, Austrii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Łotwie, Danii, Bułgarii, Belgii, Luksemburgu, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, Estonii, Holandii i Niemczech - wyliczał.

Jak zaznaczył wiceminister, w wielu spośród tych krajów ma formę niezwykle restrykcyjną, związaną z kontrolami meldunkowymi, z wysokimi karami finansowymi za niedopełnienie tego obowiązku, a także z odpowiedzialnością karną za wskazanie nieprawdziwego adresu.

- W Polsce takich sankcji nie ma, my idziemy inną drogą, uważamy, że obowiązek meldunkowy nie musi być powiązany z sankcją i chcemy ułatwiać jego wykonanie. I również w tym zakresie nasza ustawa na te oczekiwania - podkreślał Tomasz Zdzikot.

Łatwiej o meldunek

Znowelizowane przepisy przewidują możliwość zameldowania przez internet, co - jak przekonuje rząd - ma ułatwić życie mieszkańcom.

- Zmiany dokonane w latach ubiegłych spowodowały uproszczenie realizacji tego obowiązku, w tej chwili nie jest on uciążliwy, a kiedy będzie mógł być realizowany przez internet, to będzie to naprawdę kolejny kamień milowy, który jest przed nami - zachwalał wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

Jak będzie wyglądał meldunek przez internet? "Powstanie specjalna e-usługa, za pomocą której każda osoba posiadająca profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny będzie mogła się zameldować" - wyjaśnia na swojej stronie internetowej kancelarii premiera.

Profil ePUAP umożliwia podpisywanie i wysyłanie dokumentów urzędowych przez internet. Można go założyć między innymi za pomocą internetowego konta bankowego.

Przede wszystkim należy sprawdzić, czy nasz bank oferuje taką usługę, po zalogowaniu się do konta internetowego wypełnić odpowiedni formularz i wysłać.

Profil ważny jest przez trzy lata, potem jego ważność należy przedłużyć. Usługa jest bezpłatna.

Pierwszym bankiem, który wprowadził do swojej oferty możliwość zakładania profilu był PKO Bank Polski. Później zrobiły to także m.in. ING Bank Śląski, Millennium, Pekao, mBank i BZ WBK.

Dodatkowym ułatwieniem dla mieszkańców ma być konieczność użycia jednego druku zarówno do zameldowania jak i wymeldowania. Obecnie trzeba wypełniać dwa oddzielne formularze. Rozwiązanie to ma ułatwić czynności meldunkowe np. studentom i pracownikom, którzy wyjeżdżają poza stałe miejsce zamieszkania.

Uporządkowanie bazy PESEL

Nowelizacja ustawy o ewidencji ma także umożliwić uzyskanie numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego. Obecnie polscy obywatele mieszkający w kraju, którzy nie mają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty, muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o numer PESEL, składając wniosek do organu gminy, a dopiero potem wnioskować o wydanie dowodu osobistego.

Celem ustawy jest również uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom. Po zmianach mają go dostawać wszyscy cudzoziemcy meldujący się na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski.

"Efektem zaproponowanych regulacji w tym zakresie będzie gromadzenie informacji o wszystkich cudzoziemcach przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na czas pobytu, w centralnym rejestrze PESEL" - napisano w uzasadnieniu do proponowanych zmian.

Senat zaakceptował przegłosowaną wcześniej przez posłów nowelizację ustawy o ewidencji ludności w połowie listopada. Przepisy wejdą w życie od początku stycznia, jeśli nowelizacja uzyska akceptację prezydenta Andrzeja Dudy.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane