• rozwiń
    • WIG20 2166.95 -0.80%
    • WIG30 2488.48 -0.83%
    • WIG 56086.23 -0.84%
    • sWIG80 11547.90 -0.64%
    • mWIG40 3870.61 -0.61%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 13:25

Dostosuj

Pieniądze z 1 procenta pod lupą. Przekazujemy ich coraz więcej

Pieniądze z 1 procenta pod lupą. Przekazujemy ich coraz więcej
Foto: Shutterstock Foto: Ministerstwo rodziny i pracy zapowiada zmiany w kampaniach 1 procenta

Polacy przekazują w w ramach 1 proc. z PIT już ponad pół miliarda złotych. Organizacje będą musiały dokładnie informować o tym, czy wykorzystują zgromadzone od darczyńców pieniądze na promocję. Zmieniają się też zasady przeprowadzenia kampanii tak, by było to bardziej przejrzyste.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wierzy, że zmiany zapewnią przejrzystość wydatkowania wszystkich funduszy, które pochodzą z darowizny w ramach 1 proc. Ponadto powinny darczyńcom dostarczać pełną informację o możliwości wyboru organizacji.

Chodzi o rozporządzenie, które wejdzie w życie 19 lipca. Określa ono zasady prowadzenia kampanii zachęcających do przekazania 1 proc. podatku.

1 proc. z podatku

Do tej pory organizacje pożytku publicznego musiały informować, że kampania zachęcająca do przekazania 1 proc. jest finansowana bądź współfinansowana ze środków pozyskanych z 1 proc. Teraz rozporządzenie dokładnie określa, w jakiej formie taki komunikat powinien zostać wydany oraz jaką treść ma zawierać.

W przypadku przekazów audiowizualnych, wizualnych i dźwiękowych, organizacje powinny oznaczyć materiały następującą treścią:

„Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych".

Ponadto rozporządzenie dokładnie określa min. powierzchnię, położenie, a także czas przekazu tej informacji.

Darowizna z PIT

Kolejna zmiana dotyczy także programów komputerowych umożliwiających rozliczenia podatków.

Niektóre z nich nie pozwalają na swobodny wybór organizacji, na którą chcemy przekazać darowiznę. Powinno to być odnotowane poprzez czytelny, umieszczony w widocznym miejscu komunikat brzmiący:  „Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru i przekazania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej organizacji pożytku publicznego”.

Jeśli zaś - przeciwnie - program daje pełną swobodę wyboru, to w takim przypadku także należy to odnotować. Informacja musi być wyświetlona, zanim jeszcze podatnik rozpocznie wypełniać zeznanie podatkowe.



Gdyby nie udało się umieścić tak obszernych informacji - przykładowo z powodu rozmiaru, to wówczas organizacja powinna zamieścić informację: „Sfinansowano z 1 proc. podatku”.

Organizacje pożytku publicznego

Polacy przekazują coraz większe sumy w ramach 1 proc. swojego podatkowego rozliczenia. W 2004 roku przekazano zaledwie 10,4 mln zł na rzecz organizacji pożytku publicznego. W 2015 roku było to już 557, 6 mln zł - o 9 proc.  więcej niż rok wcześniej.

W 2015 roku największą sumę przekazano na rzecz Fundacji Dzieciom "Zdążyć z pomocą" - było to ponad 136 mln zł.

Zobacz, jak rozbity gang wyłudzał podatki:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane