• rozwiń
    • WIG20 2202.41 -0.44%
    • WIG30 2491.74 -0.33%
    • WIG 57824.75 -0.28%
    • sWIG80 11454.49 +0.01%
    • mWIG40 3656.20 +0.19%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:17

Dostosuj

Raport: brakować będzie nawet 200 tysięcy kierowców

Firmy transportowe z Polski stracą na brexicie? Ekspert wyjaśnia Odtwórz: Firmy transportowe z Polski stracą na brexicie? Ekspert wyjaśnia
Firmy transportowe z Polski stracą na brexicie? Ekspert wyjaśnia "Źródło: TVN24 BiS"

W ciągu dekady polską branżę transportową czekają duże zmiany. Transformację wymuszą między innymi niedobór zawodowych kierowców, zmiany w prawie i nowe technologie - wynika z przedstawionego w środę raportu firmy doradczej PwC. W 2022 roku może brakować nawet 200 tysięcy kierowców - dodano.

Według autorów raportu o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030 czynniki takie jak: przepisy unijnego Pakietu Mobilności, utrzymujący się na rynku pracy niedobór kierowców, wzrost kosztów w związku z regulacjami środowiskowymi i zwiększenie opłat drogowych, doprowadzą do wzrostu wydatków branży o 7-15 proc. do końca 2020 r. w porównaniu z 2018 r.

"Niedobór będzie się pogłębiał"

Jak mówił podczas konferencji prasowej Maciej Starzyk z PwC, niedobór zawodowych kierowców "będzie się pogłębiał i w 2022 roku może osiągnąć poziom nawet 200 tysięcy osób".

Ekspert wskazał, że rewolucją dla branży będzie wdrożenie do użytku pojazdów autonomicznych. - Szacuje się, że rozwiązania w zakresie pełnej autonomii pojawią się na rynku dopiero po 2025 roku. W początkowej fazie wdrożenie rozwiązań z zakresu autonomii będzie wiązało się z nakładami inwestycyjnymi, jednak w długiej perspektywie umożliwi zwiększanie przewagi kosztowej - ocenił.



Na przykład "pozwoli obniżyć koszty działalności o ok. 15 proc. do 2025 r. dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, a potencjalnie nawet do poziomu niższego o ok. 28 proc. w okolicy 2030 r. w porównaniu z 2016 r.".

Jak czytamy w raporcie, postępująca autonomizacja i cyfryzacja w długim okresie będzie wymagała rozwoju kadr o nowych umiejętnościach, m.in. specjalistów w zakresie IT. Autorzy raportu podkreślili, że przedsiębiorcy powinni przygotować się też na rosnącą wielokulturowość kadr.

- W 2018 r. kierowcy z Ukrainy stanowili aż 72 proc. kierowców spoza UE pracujących w Polsce. W przypadku wyczerpania w najbliższym czasie zasobów pracowników z Ukrainy, przewoźnicy mogą rozważyć pozyskiwanie pracowników również z Azji Środkowej czy Południowej i Wschodniej - wskazał obecny na prezentacji raportu Grzegorz Urban z PwC.

Dodał, że niezbędne stanie się też wprowadzenie profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi, "aby odpowiadać na rosnące wraz ze zmianą pokoleniową oczekiwania kierowców, zmniejszać ich rotację i zwiększać przywiązanie pracowników do pracodawcy".

Niekorzystne przepisy

Innym czynnikiem, który zdaniem ekspertów zmieni branżę w najbliższej dekadzie, będą przygotowywane w UE zmiany regulacji dotyczące transportu drogowego, w tym przepisy Pakietu Mobilności. Jak mówił podczas konferencji prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński, ich wdrożenie spowoduje m.in. zwiększenie kosztów sieci transportowych, spadek przychodów związany z ograniczeniem dostępu do rynku oraz "przesunięcie usług polskich przewoźników z rynków UE na rynek polski".

Według ekspertów PwC zmniejszenie pracy przewozowej w usługach transportu międzynarodowego np. o 20 proc. oznaczałoby zmniejszenie całkowitej pracy przewozowej realizowanej przez polskich przewoźników o blisko 13 proc.

- Praca przewozowa realizowana przez polskich przedsiębiorców w przewozach zagranicznych stanowi aż 64 proc. ich całkowitej pracy przewozowej, a więc większa część działalności naszych przewoźników jest zagrożona przez zmiany prawa - zaznaczył Starzyk.

Digitalizacja

Do transformacji rynku transportowego ma się też przyczynić digitalizacja. Chodzi m.in o informatyzację procesów, automatyzację obsługi administracyjnej czy zaawansowane technologie cyfrowe np. z obszaru telematyki czy sztucznej inteligencji.

- Wdrożenie rozwiązań z zakresu digitalizacji będzie kluczowe dla obniżania kosztów działalności, dostosowania usług do zmieniających się potrzeb klienta oraz wdrażania rozwiązań o wysokiej wartości dodanej. W krótszej perspektywie czasowej będą one dostępne jednak dla dużych przewoźników, którzy będą mieli możliwości ich wdrożenia, co może stworzyć dodatkową barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku - ocenił Wroński.

"Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030” przygotowała firma PwC przy współpracy ze Związkiem Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Analiza polskiej branży transportu drogowego przeprowadzona w raporcie dotyczy przewoźników drogowych świadczących usługi przewozów cało- i niepełnopojazdowych, prowadzących działalność w Polsce i poza jej granicami, a operujących z terytorium Polski.


Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane