• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Zima na lotnisku. Zobacz potężne maszyny w akcji

Zima na polskim lotnisku. Zobacz jak służby walczą ze śniegiem Odtwórz: Zima na polskim lotnisku. Zobacz jak służby walczą ze śniegiem
Foto: TVN Turbo | Video: TVN Turbo Foto: Zima na lotnisku jest bardzo dużym wyzwaniem | Video: Zima na polskim lotnisku. Zobacz jak służby walczą ze śniegiem

Pługi wirnikowe, posypywarko-zraszarki i samochód z pięcioma kołami - to tylko część sprzętu, służącego do odśnieżania lotnisk. Szczegóły akcji w programie "Raport" w TVN Turbo przedstawiła reporterka Agata Zjawińska.

Jak podkreśla Henryk Szymerkowski, zima na lotnisku to bardzo duże wyzwanie. - Corocznie w okresie letnim przygotowujemy się do kolejnego sezonu zimowego. Nasza droga startowa ma 45 metrów i śnieg z tej szerokości trzeba odsunąć, a następnie odrzucić. Jakość hamowania na tej powierzchni jest sprawdzana przez specjalne urządzenie pomiarowe - tłumaczy pełnomocnik "Akcji zima" w Porcie Lotniczym Gdańsk.

W kontroli pomaga samochód z pięcioma kołami. - To samochód, który realnie pokazuje nam, jak ślisko jest na drodze startowej - mówi Adam Banaszkiewicz, dyżurny operacyjny Portu Lotniczego Gdańsk.

Odladzanie samolotów

Same samoloty są poddawane procesowi odladzania, a następnie zabezpieczenie samolotu przed ponownym oblodzeniem. Jarosław Lewkowicz, kierownik działu technicznego Welcome Airport Services, podkreśla, że "czynnikiem odladzającym samolot jest tak naprawdę temperatura", a bazujące na glikolu płyny są jej nośnikiem.

- Jeśli chodzi o drugi płyn zabezpieczający, ma on charakterystyczny dodatek, który powoduje, że przez jakiś czas powierzchnia skrzydła pozostaje zabezpieczona przed opadem atmosferycznym, a z drugiej strony, jak samolot osiąga prędkość startową, płyn w całości zostaje zsunięty razem z tym opadem atmosferycznym - wyjaśnia.

- Musimy mieć pewność, że skrzydło jest absolutnie czyste, żeby wywołać siłę nośną i móc 70-tonowy samolot unieść do góry - podkreśla Lewkowicz.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane