• rozwiń
    • WIG20 2352.42 +0.28%
    • WIG30 2708.76 +0.34%
    • WIG 60788.46 +0.17%
    • sWIG80 11998.44 +0.48%
    • mWIG40 4263.23 -0.28%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

"Wszystkie drzewa, które miały być wycięte, zostały wycięte"

Przekop Mierzei Wiślanej. Zakończyła się wycinka drzew Odtwórz: Przekop Mierzei Wiślanej. Zakończyła się wycinka drzew
Przekop Mierzei Wiślanej. Zakończyła się wycinka drzew "Źródło: tvn24"

Wycinka na Mierzei Wiślanej została już zakończona. - Wszystkie drzewa, które miały być wycięte, zostały wycięte - poinformował w środę rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku Jerzy Krefft.

Drewno, które zostało po wycince, ma być uprzątnięte do końca lutego. Natomiast do końca marca ma trwać sprzątanie gałęzi.

Wycinka trwała pięć dni i zakończyła się w środę o godz. 9.00. Prowadzona była na pasie o długości 1,2 km i szerokości 200 m. Objęła więc niespełna 25 hektarów, co stanowi ok. 0,5 proc. obszaru leśnego na Mierzei Wiślanej.

Jak poinformowała Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku, ze względów bezpieczeństwa  obowiązuje całkowity zakaz wstępu dla tego terenu aż do odwołania.

Kluczowa inwestycja

Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Prośba Brukseli

W sprawie przekopu, z polskimi władzami, chce spotkać się Komisja Europejska. W środę mówił o tym na antenie TVN24 Michał Kania z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Komisja Europejska zwróciła się we wtorek do minister Anny Moskwy z prośbą o roboczo-eksperckie spotkanie. Chodzi o wyjaśnienie kilku kwestii środowiskowych - powiedział.

Budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną sprzeciwiają się władze samorządu województwa pomorskiego.

- Nie jesteśmy zaskoczeni faktem wycinki, ponieważ mamy świadomość determinacji obecnych władz, by realizować tę inwestycję. Możemy ubolewać, że odbywa się to bez poszanowania faktu dotyczącego istniejących kontrowersji i nierozwianych wątpliwości, a także pomimo toczącego się postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej - oświadczył w ubiegłym tygodniu Michał Piotrowski, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (7)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Lucluc
W jaki sposób powstały autostrady, poprzez wycinkę drzew. Czy ktoś protestuje ???
  • 3
  • 5
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane