• rozwiń
    • WIG20 2233.87 +0.35%
    • WIG30 2531.47 +0.32%
    • WIG 58751.67 +0.22%
    • sWIG80 11571.42 -0.14%
    • mWIG40 3746.86 -0.06%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-15 17:15

Dostosuj

Temat: Niedziele wolne od handlu

Zakaz handlu uderza w niektóre centra handlowe. Które tracą najbardziej?

Emilewicz: rok 2018 był rekordowy dla sektora handlu detalicznego w każdym segmencie Odtwórz: Emilewicz: rok 2018 był rekordowy dla sektora handlu detalicznego w każdym segmencie
Emilewicz: rok 2018 był rekordowy dla sektora handlu detalicznego w każdym segmencie "Źródło: tvn24"

Wielkomiejskie galerie mimo wolnych niedziel zwiększają obroty. W małych spadły one o ponad siedem procent - czytamy w środowej "Rzeczpospolitej".

Nie wszystkie centra handlowe tracą na zakazie handlu w niedzielę. Z raportu Retail Institute, do którego dotarła "Rzeczpospolita", wynika, że w I kwartale 2019 r. liczba klientów w 120 badanych centrach spadła w sumie o 0,5 proc., a obroty o 0,1 proc. Sytuacja mocno różni się jednak w zależności od wielkości centrum.

Małe centra mają problem

"Obroty najemców dużych centrów wzrosły w I kwartale 2019 r. o 1,8 proc. w porównaniu z 2018 r. W tym samym czasie średnia odwiedzin centrów wzrosła o 2,2 proc. Centrom średnim obroty spadły o 1,6 proc., a liczba gości o 1,8 proc. Najgorzej jest w tych małych – obroty spadły o 7,4 proc., a liczba klientów o 4,8 proc." - czytamy w gazecie.

Duże galerie handlowe radzą sobie lepiej, ponieważ zazwyczaj mają mocno rozwiniętą część gastronomiczną i rozrywkową z kinami oraz salami zabaw dla dzieci i nawet w niedziele niehandlowe mają spore obroty.

Małe centra często w ogóle rezygnują z otwierania się w niedzielę, uznając, że dla samej gastronomii klienci ich nie odwiedzą. Dlatego – choć zwykle mają większą grupę lokalnych firm jako najemców– znacznie gorzej radzą sobie ze skutkami ustawy.

Zmiana przyzwyczajeń klientów

Zresztą nawet sieciowi najemcy widzą negatywny efekt zakazu niedzielnego handlu. "Obserwujemy zmianę przyzwyczajeń zakupowych Polaków, co przekłada się m.in. na wzrost w e-commerce. Sprzedaż przenosi się na inne dni tygodnia, ale nie jest to 100 proc." - podało "Rz" biuro prasowe grupy LPP, znanej z marek Reserved czy House.

- Wszyscy tracą część ruchu z niedziel, bo zaplanowane zakupy przechodzą na inne dni tygodnia. Klienci kupowali też impulsowo przy okazji wizyt w innych punktach centrum handlowego. Te transakcje są dla nas stracone, choć widzimy też wzrost zainteresowania e-zakupami - powiedział "Rz" Grzegorz Pilch, prezes VRG (marki Vistula i W. Kruk).

Roczne obroty centrów to według GfK w sumie 125,9 mld zł. Jest to więc bardzo ważny uczestnik rynku handlowego wartego 436,8 mld zł.

Od stycznia 2020 r. zacznie obowiązywać całkowity zakaz handlu - handlowe będą tylko niedziele wypadające przed świętami. Dla sklepów to nowe wyzwania, ale taka wersja ograniczeń nie podoba się też większości Polaków. Wolimy np. dwie handlowe niedziele miesięcznie - pisze "Rz".




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane