• rozwiń
    • WIG20 2212.15 +1.32%
    • WIG30 2500.06 +1.21%
    • WIG 57986.45 +0.99%
    • sWIG80 11453.40 +0.21%
    • mWIG40 3649.14 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Szybciej przez centrum kraju. Dużo chętnych na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? Odtwórz: Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?
Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? "Źródło: tvn24bis.pl"

Dziewięć firm i konsorcjów z Polski, Hiszpanii i Włoch zgłosiło chęć budowy drogi ekspresowej S14 - zachodniej obwodnicy Łodzi. W poniedziałek otwarto oferty na jej zaprojektowanie i wybudowanie - poinformował rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Zalewski.

Rzecznik przypomniał, że S14 to ważna dla regionu trasa, która pozwoli domknąć tzw. autostradowy ring wokół aglomeracji łódzkiej. Jego zdaniem droga nie tylko przyczyni się do poprawy warunków komunikacyjnych w centrum kraju i ożywienia gospodarczego regionu, ale także poprawi warunki życia mieszkańców: Aleksandrowa Łódzkiego, Zgierza i Konstantynowa Łódzkiego.

- Dzięki nowej trasie z tych miejscowości zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy (głównie samochody ciężarowe); polepszeniu ulegnie nie tylko szeroko rozumiany komfort, ale także bezpieczeństwo - przekonuje.

Jakie oferty

Jak informuje rzecznik, dziewięć firm i konsorcjów złożyło łącznie 14 ofert na projekt i budowę S14 na odcinku węzeł Łódź Lublinek–Słowik. Osiem spośród nich mieści się w kwocie ponad 1,3 mld zł (brutto), jaką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji. Na realizację pierwszej części zamówienia (odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów) przeznaczono ponad 609 mln zł, a na drugą część (odcinek od węzła Łódź Teofilów - bez węzła - do Słowika) ponad 719 mln zł.

Jak wynika ze zbiorczego zestawienia otwartych ofert, najtańszą ofertę na budowę odcinka od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów zaproponowało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirabud. Konsorcjum zaproponowało wybudowanie tego odcinka trasy za 533 mln zł. Najdroższa oferta na tę drogę wyniosła ponad 915,7 mln zł. Złożyło ją Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Z kolei drugą część trasy S14 najtaniej chce wybudować firma Eurovia, która zaproponowała cenę ponad 537,2 mln zł. Najdroższa oferta - ponad 942,8 mln zł - należy do firmy Polaqua z Piaseczna.

Rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA podkreślił, że cena nie jest jedynym kryterium wyboru oferty. Oprócz niej brane są pod uwagę inne kryteria, a to - jak mówi - oznacza, że najtańsza oferta nie musi być najkorzystniejsza.

Termin realizacji

Termin realizacji inwestycji wynosi 32 miesiące (bez okresów zimowych). Przewidywany czas podpisania umowy z wykonawcą to przełom zimy i wiosny przyszłego roku.

Trasa S14, stanowiąca zachodnią obwodnicę Łodzi, o łącznej długości około 28,5 km, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, tworząc w ten sposób pełny ring autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół miasta.

Pierwsze postępowanie na S14 zostało unieważnione w kwietniu tego roku. Nie udało się wtedy wybrać wykonawcy inwestycji, ponieważ najtańsza z ofert przekroczyła całkowitą wartość zadania o 264 mln zł.

Według wcześniejszych zapewnień przedstawicieli resortu infrastruktury zachodnia obwodnica Łodzi ma powstać do 2022 roku.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane