• rozwiń

Wyprzedaże w sklepach internetowych pod lupą. Nowy raport

Eksperci przestrzegają przed oszustami internetowymi Odtwórz: Eksperci przestrzegają przed oszustami internetowymi
Eksperci przestrzegają przed oszustami internetowymi "Źródło: TVN24 BiS"

Mimo zapowiadanych wyprzedaży do nawet 70 procent, noworoczne obniżki w sklepach internetowych wyniosły średnio zaledwie od 9 do 12 procent - poinformowała w czwartek firma doradcza Deloitte. Maksymalne obniżki pojedynczych produktów w najpopularniejszych kategoriach wynosiły 45 procent.

Jak wynika z analizy pięciu dużych sklepów internetowych, które reklamowały się dużymi obniżkami, ich kampanie marketingowe nie pokrywały się z dużymi obniżkami cen (nawet do 70 proc.).

Czasem ceny rosły

Jak zauważyła Agnieszka Szapiel z Deloitte, podobnie jak rok temu obniżki, wbrew temu co słyszeliśmy w reklamach, nie sięgały 70 proc., przynajmniej w popularnych kategoriach, które były analizowane. Maksymalne obniżki pojedynczych produktów wynosiły 45 proc., średnio było to zaś od 9 do 12 proc. Podkreśliła, że w wielu przypadkach ceny wzrosły o 1-2 proc.

Po zestawieniu cen produktów z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday wynika, że 46 proc. z nich obniżono. Średni spadek wyniósł 4,7 proc. Jak zaznaczono w komunikacie Deloitte, jedynie 16 proc. z tych produktów miały ceny obniżone więcej niż 5 proc., co dotyczyło szczególnie elektroniki i gier komputerowych.

Z kolei ceny ponad połowy produktów (52 proc.) wzrosły. Średni wzrost wynosił 6,2 proc., a w przypadku około 17 proc. produktów ceny poszły w górę więcej niż 5 proc. Podwyżki dotknęły przede wszystkim kosmetyków, perfum i zabawek.

Z elektroniką lepiej poczekać

Jak podano, analizy z ostatnich lat pokazują, że opłaca się poczekać z zakupem sprzętu elektronicznego lub gier do noworocznych wyprzedaży. Podobnie było w tym roku: 56 proc. gier największe obniżki osiągnęło podczas pierwszych dziesięciu dni stycznia. Warto było również czekać z zakupem konsoli, ich cena spadła o 63 proc.

Natomiast zawiedli się ci, którzy liczyli na tańsze kosmetyki i perfumy. Ceny 77 proc. kosmetyków wzrosły wobec okresu przed Black Friday. Podobnie było z drobnym AGD (wzrost dotyczył 71 proc. analizowanych produktów) i z zabawkami, gdzie 55 proc. podrożało.

Eksperci Deloitte porównali tegoroczny okres wyprzedaży z okazji Black Friday i Nowego Roku z analogicznym okresem z przełomu 2018 i 2019 roku. W 2018 roku na tydzień przed Black Friday 41,6 proc. produktów miało najniższą cenę, a w 2019 r. - 30,8 proc.

Deloitte we współpracy z firmą Dealavo przeanalizował ofertę ponad 1000 sklepów z branży e-commerce, między 22 listopada 2019 (tydzień przed Black Friday) a 10 stycznia 2020 r. w ramach międzynarodowego badania "Zakupy świąteczne 2019".

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane