• rozwiń

Temat: Motoryzacja

Rewolucja na przejściu dla pieszych? Statystyki są dramatyczne

Rewolucja na przejściu dla pieszych? Ministerstwo zabiera głos Odtwórz: Rewolucja na przejściu dla pieszych? Ministerstwo zabiera głos
Rewolucja na przejściu dla pieszych? Ministerstwo zabiera głos "Źródło: TVN Turbo"

Pieszy powinien mieć pierwszeństwo nie tak jak obecnie w momencie, kiedy już jest na przejściu dla pieszych, tylko w momencie, kiedy się zbliża do tego przejścia - wskazał Piotr Mierzejewski z biura Rzecznika Praw Obywatelskich. RPO zwrócił się w sprawie zmiany przepisów do Ministerstwa Infrastruktury, które nie mówi "nie". Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.

- Każda zmiana przepisów musi być poprzedzona merytoryczną dyskusją, a punktem wyjścia do merytorycznej dyskusji muszą być twarde dane poparte badaniami. I my te badania prowadzimy od listopada ubiegłego roku, wkrótce będą wyniki - wskazał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu infrastruktury.

O to, by piesi pierwszeństwo mieli już w momencie podejścia do pasów, od lat walczy wiele różnych stowarzyszeń. Teraz ich pomysł zaczął popierać także Rzecznik Praw Obywatelskich.

ZOBACZ PISMO RPO DO MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wypadki z udziałem pieszych

Ze statystyk policji wynika, że dobrze nie jest. W 2018 roku doszło do 3721 wypadków na przejściach dla pieszych, w których zginęło 269 osób, a 3594 zostały ranne. W porównaniu do 2017 r. spadła liczba wypadków, liczba ofiar śmiertelnych była na podobnym poziomie (267 zabitych w 2017 r.)

- Najczęstszymi przyczynami powstawania wypadków drogowych z udziałem pieszych jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który już na tym przejściu się znajduje. Następnie możemy wymienić nieustąpienie pierwszeństwa podczas wykonywania skrętu w inną drogę, czy też omijanie pojazdu, który zatrzymał się bezpośrednio przed przejściem dla pieszych - tłumaczył Antoni Rzeczkowski z Komendy Głównej Policji.

Według Janusza Popiela ze Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych sama zmiana przepisów to za mało.

- (Niewiele się zmieni - red.) dopóki nie będziemy mieli edukacji komunikacyjnej, dopóki nie będziemy mieli chęci wyłożenia pieniędzy na przebudowę niektórych przejść dla pieszych, na zmianę w obrębie infrastruktury. Zmiany legislacyjne nic nie kosztują - powiedział.

Zdaniem Popiela, to "pobożne życzenie, że to (zmiana ustawy - red.) wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym".

Z kolei piesi z ewentualnej zmiany byliby zadowoleni. - Jak byłam w Holandii, to byłam zaszokowana, że tak jest, i tak powinno być także w Polsce - powiedziała pani Elżbieta.

Kierowcom zmiana przepisów także, by nie przeszkadzała. - Powinni piesi mieć pierwszeństwo, natomiast też by się przydała edukacja pieszych - wskazał pan Witek.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane