• rozwiń

Dosypią pieniędzy na drogi. Szykuje się wielka przebudowa, bo nie spełniają norm

Wiceminister o systemie poboru opłat na drogach Odtwórz: Wiceminister o systemie poboru opłat na drogach
Wiceminister o systemie poboru opłat na drogach "Źródło: TVN24 BiS"

Rząd zwiększył limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych o 28 miliardów złotych do 135 miliardów. Wynika to przede wszystkim z podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie Polski wschodniej - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Kolejny projekt to dostosowanie dróg do unijnych wymogów.

Rada Ministrów przyjęła zmianę uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do końca roku ma być przedstawiona lista inwestycji, jakie zostaną sfinansowane w ramach nowego limitu.

Jak podało w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, chodzi głownie o budowę dróg na wschodzie kraju. Rząd zabiega o realizację międzynarodowego szlaku Via Carpatia i stara się o wpisanie go na całym przebiegu w bazową sieć TEN-T. Via Carpatia może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji - podkreśla ministerstwo.

Przebudowa dróg

Odrębne zmiany do programu wieloletniego ma wskazać zadania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wraz z rozwiązaniami zabezpieczającymi finansowanie ze środków budżetu państwa. Wszystko przez to, że polskie drogi muszą zostać dostosowane do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś.

Opracowanie takiego dokumentu jest wynikiem toczącego się w Komisji Europejskiej postępowania dotyczącego wdrożenia w Polsce dyrektywy Rady 96/53/WE z 25 lipca 1996 r.

Zgodnie z unijną dyrektywą dotyczącą maksymalnych wymiarów i obciążeń w ruchu wspólnotowym, w całej UE są wspólne normy dotyczące ciężaru i wymiarów pojazdów drogowych określonej kategorii, takich jak pojazdy ciężarowe. Pojazdy ciężarowe do 40 ton wagi całkowitej i o nacisku maksymalnie 11,5 tony na oś napędową powinny mieć możliwość swobodnego przemieszczania się po sieci dróg w państwach członkowskich. A Polska na znacznej większości dróg ogranicza dopuszczalną masę na oś do dziesięciu lub 8 ton. Ich dostosowanie do unijnych standardów kosztować może ponad 50 mld zł.

91 proc. dróg publicznych w Polsce zbudowano jeszcze przed wejściem Polski do UE, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. Dopiero po 2004 roku zaczęto budować według nowych zaleceń i modernizować stare drogi.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane