• rozwiń
    • WIG20 2248.81 -0.29%
    • WIG30 2549.06 -0.10%
    • WIG 59185.68 -0.01%
    • sWIG80 11588.41 +0.37%
    • mWIG40 3777.15 +0.48%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:10

Dostosuj

Wakacje last minute? Poznaj swoje prawa

Wakacje last minute? Poznaj swoje prawa
Foto: Wikimedia (CC BY-SA 3.0)/ Ashley Burton Foto: O czym pamiętać przed zakupem wycieczki?

Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, bogaty wybór atrakcyjnych wycieczek – tak biura podróży zachwalają swoje oferty. Zazwyczaj im wcześniej zdecydujemy się na zakup wycieczki, tym większy upust dostaniemy. Warto jednak przed zakupem dokładnie przeczytać umowę. O podstawowych prawach konsumentów przypomina UOKiK.

Umowa to kluczowa sprawa. Warto ją dokładnie przeczytać i poprosić o doprecyzowanie, jeśli coś nie jest dla nas jasne. Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem może bowiem dla organizatora imprezy oznaczać coś innego, niż dla turysty

UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Ile to kosztuje?

Co ważne, koszt imprezy, po podpisaniu umowy, nie może ulec zmianie. „Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki” - informuje urząd.

Dodatkowo warto pamiętać, że gdy nie zgadzamy się na dopłatę, możemy odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. Wówczas organizator wyjazdu musi oddać nam wpłacone pieniądze. I kolejna uwaga: cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem.

Gdy coś jest nie tak

Urząd przypomina też, że wycieczki kupione w ofertach promocyjnych np. first minute, last minute można reklamować.

„Reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Możemy to zrobić w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki” - czytamy.

Przy szacowaniu o ile powinna się obniżyć cena wycieczki pomocna jest tzw. tabela frankfurcka. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Tu i tam

Musimy pamiętać, że trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. „Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej, mamy prawo do reklamacji” - przypomina UOKiK.

I dodaje, że „organizatorowi wycieczki nie wolno całkowicie wyłączyć swojej odpowiedzialności za rzeczy klienta zagubione podczas imprezy”. Zgodnie z prawem, biuro podróży odpowiada za szkody wyrządzone klientowi m.in. gdy powstały one w wyniku nienależytego wykonania umowy.

„W sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu – wycieczkę na safari, ognisko itp). Nie musisz ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, masz prawo żądać zwrotu różnicy. Możesz także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy” - czytamy.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
SEBBAX
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
andrzejf13
najgorsze jest to że dzień przed wyjazdem zmienia się godziny wylotu,wylot z Poznania miałem o 6.05 a zmieniono zmieniono na 16.00,około 22.00 byłem dopiero w hotelu (cały dzień w plecy), wylot z Egiptu miałem o 22.05 zmieniono na 5.55 (drugi dzień w plecy)
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane