• rozwiń

viaToLL: 5 mln zł każdego dnia. "To ewenement na skalę europejską"

viaToLL: 5 mln zł każdego dnia. "To ewenement na skalę europejską"
Foto: viaTOLL.pl/ materiały prasowe Foto: Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 tys. pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów

Minęło dokładnie 5 lat od wprowadzenia na polskie drogi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL. Przez ten czas od kierowców zebrano ponad sześć miliardów złotych. Opłaty są przeznaczane na rozbudowę i modernizację dróg.

6 mld 332 mln 876 tys 580 zł – dokładnie taka kwota wpłynęła do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych, pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat. Każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się o kolejne 5 mln zł.

Płatne autostrady

Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje pięciolecie, składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO. Płacą kierowcy aut osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4, Samochody ciężarowe płacą za przejazdy po liczącej ponad 3 tys. 145 km sieci dróg płatnych.

- System viaTOLL to ogromny sukces, zarówno pod względem jego sprawności, jak i efektywności kosztowej. Najlepiej świadczy o tym fakt, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciągu niecałych 18 miesięcy. To ewenement na skalę europejską - mówi Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL.

Nakłady inwestycyjne, poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na podstawowej sieci 1560 km, wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji kolejnych 166,2 mln zł.

Ponad 4 mld zł zysku

Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad 4,121 mld zł.

- Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15 proc. kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji
i rozbudowie sieci dróg – informuje Cywiński. I dodaje: "procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych".

Czym jest viaTOLL

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Obejmuje także autobusy, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 tys. pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów.

Andrzej Adamczyk o koszcie budowy autostrad w Polsce:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (15)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
beef76
złodziejski kraj i tyle; dla aut do 3,5 t zarejestrowanych w PL powinna być roczna winietka za ok. 100 zł upoważniająca do poruszania się po wszystkich polskich drogach
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
RF900
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
beef76
a dlaczego za jazdę większością dróg płacą tylko kierowcy aut ponad 3,5t??? Powinna być roczna winietka dla poj. do 3,5t, a to pozwoliłoby zmniejszyć opłaty dla cięższych pojazdów. Wtedy nie omijałyby ViaTolla. Ba, można by nawet stawiać więcej zakazów tonażowych.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
gangrena_polityczna
Tylko złodziejskie państwo może tak okradać Polaków opłatami za tą sieć dróg.Narzucone ceny tych opłat są kosmiczne !Nigdzie w Europie takich cen nie ma !
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mamtownosie
Pamietam jak Edwardowi Gierkowi w 1971 roku marzylo sie zbudowanie wzdluz wybrzeza drog szybkiego ruchu po ktorych samochody ciezarowe moglyby poruszac sie z szybkoscia 90 km. Wegla mialo starczyc na 300 lat i mielismy wydobywac go coraz wiecej.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Adm
Loading...
Adm
Czysty zysk KFD liczą jako różnicę wpływów i kosztów poboru tych opłat. Masakra. To tak jakby kina liczyły zysk jako różnicę wpływów z biletów i kosztu druku biletu i pensji kasjerki.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Tak_Jest_Brawo_Jasiu
Oczywiście,że się zwrócił i zarabia dobrze! Bo nigdzie w Europie nie płaci się aż tyle za korzystanie z dróg... Dla porównania: w Szwajcarii płaci się za plakietke na rok na wszystkie autostrady tyle,co za przejazd ze Swiecka do Wawy i z powrotem jeden raz!! Złodziejstwo...
  • 6
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane