• rozwiń
    • WIG20 2357.45 -0.88%
    • WIG30 2707.92 -0.78%
    • WIG 60777.16 -0.64%
    • sWIG80 12109.55 -0.08%
    • mWIG40 4192.13 -0.34%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:59

Dostosuj

Apel do technologicznych gigantów. "Konsumenci muszą mieć jasne informacje"

Kawecki o karze na firmę Google za reklamę behawioralną Odtwórz: Kawecki o karze na firmę Google za reklamę behawioralną
Kawecki o karze na firmę Google za reklamę behawioralną "Źródło: tvn24"

Aplikacje ze sklepów Apple i Google powinny przejrzyście informować o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania danych konsumentów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz 26 międzynarodowych instytucji chroniących konsumentów, które zaapelowały do obu firm w tej sprawie.

O inicjatywie poinformował we wtorkowym komunikacie polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dołączył do międzynarodowego apelu instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN).

Sygnatariusze domagają się od firm Apple i Google, by umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. Jak podkreślił Urząd w komunikacie, "po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk".

Wykorzystywanie danych

Według UOKiK, problem polega na tym, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji, przy czym nierzadko jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie.

Jak zwraca uwagę Urząd, dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane, a sklepy Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa.

"Nawet gdyby dostawca aplikacji chciał rzetelnie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie ma wpływu na miejsce, gdzie zostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje były łatwiej dostępne" - poinformował Urząd.

- Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem - ocenił cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd radzi też konsumentom, by ściągając aplikacje na telefon, zwracali uwagę na ochronę prywatności i jakie dane zgadzają się udostępniać.

Firmy na razie nie odniosły się do apelu regulatorów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane