• rozwiń
    • WIG20 2190.93 +0.71%
    • WIG30 2523.74 +0.95%
    • WIG 56772.23 +0.81%
    • sWIG80 11473.97 -0.67%
    • mWIG40 3941.03 +1.71%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Telekomunikacja

Potężna kara dla operatora. Mamy jego stanowisko

UOKiK nałożył na Orange Polska blisko 30 mln zł kary Odtwórz: UOKiK nałożył na Orange Polska blisko 30 mln zł kary
Foto: Shutterstock | Video: shutterstock, tvn24/ Audio: UOKiK Foto: UOKiK: Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów | Video: UOKiK nałożył na Orange Polska blisko 30 mln zł kary

Blisko 30 mln zł - taką karę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Orange Polska za bezprawnie przedłużanie umów o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów.

Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów - uznał prezes UOKiK i nałożył na przedsiębiorcę karę blisko 30 mln zł. Dodatkowo prezes Urzędu zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej.

Liczne skargi

Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających do urzędu od rzeczników konsumentów i konsumentów korzystających z usług spółki.

Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.

UOKiK uważa, że Orange Polska nie zawsze jasno informował klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu.

„Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony” - pisze UOKiK w komunikacie.

- Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ogromna kara

Zakwestionowana praktyka może trwać w stosunku do umów zawartych (lub przedłużonych) co najmniej od listopada 2010 r. UOKiK wyjaśnia, że długotrwały charakter oraz jej znaczny zasięg miały wpływ na wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę. Wyniosła ona blisko 30 mln zł.

Oprócz kary finansowej, prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na stronie www.orange.pl oraz w listach.

Będzie odwołanie

Decyzja UOKiK nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu. Jak ustaliliśmy Orange skorzysta z takiej możliwości. - Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK wydaną pod koniec grudnia ubiegłego roku, że nasze działania dotyczące automatycznego przedłużania umów naruszały interesy klientów. Dlatego dokładnie ją przeanalizowaliśmy i odwołaliśmy się do sądu. Uważamy też, że kwota jest rażąco wysoka - poinformował tvn24bis.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (13)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
garou
I dobrze. Najgorsze jest to, że zapisy umów często są takie że te 2 lata umowy to jest na warunkach promocyjnych, a jak przegapisz, to promocja się kończy i koszą cię jak za zboże.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
faceroll
Korzystałem z Neostrady przez ponad 10 lat, jeśli ktoś czyta umowy to zawsze dojdzie do tego jakie ma prawa. Automatyczne przedłużanie umowy zawsze jest w takiej umowie zawarte, aby tego uniknąć trzeba zgłosić na piśmie chęć wypowiedzenia w minimum miesiąc przed końcem danej umowy.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Wystarczyło ze PO odeszło od włądzy i już orange w koncu poległ. Słyszałem o problemach z orange już z 5 lat temu. Dziwne ze wyrok zapadł dopiero jak PO straciło bacik.
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Justynakvtg
Oczywiście za smog, terrorystów i katastrofy naturalne też odpowiada PO...Żenujące za 4 lata za wszystko będzie odpowiadał PIS, a za 10 lat jeszcze kto inny.
szlag mnie trafia jak czytam takie płytkie i infantylne wypowiedzi
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
paptom1
to samo jest z ubezpieczeniem oc auta
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Nienormalny
Nie, to nie to samo. Po pierwsze, OC jest obowiązkowe, więc to jest inna sytuacja. Po drugie z OC w każdej chwili możesz zrezygnować i nie dość, że nie ma za to żadnej kary, to jeszcze należny będzie zwrot nadpłaconej stawki.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bas2008
Takie praktyki jak automatycznego przedłużania umowy na czas określony są stosowane powszechnie, nie tylko przez Orange. Takie zapisy małym druczkiem powinny być zabronione, a Ci którzy stosują takie zapisy, powinni być ukarani.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ralfx
Kara 30 mln zł zakrawa na kpiny. 100 mln zł kary na początek i to jeśli do 30 dni Orange nie rozwiąże problemu. Później jak najbardziej 30 mln zł ale miesięcznie.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Tak, tyle że pamietaj ilu klientów w miesiacu straci orange, bo jak wyrok zapadł to bedą musieli rozwiazać umowy i jeszcze zwrócić wcześniej wyłudzone pieniadze klientom.
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
misespower
"Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów"

Gdzie jest konkurencja tam nie ma urzędów, gdzie są urzędy tam nie ma konkurencji.
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
StatystycznyObywatel
Gdzie ktos konkuruje - tam obowiazuja zasady. A gdzie obowiazuja zasady, tam tez instytucje sprawujace kontrole nad ich przestrzeganiem.
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
saneka
  • 6
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane