• rozwiń

UOKiK zainterweniował. Klienci dużego banku dostaną zwrot odsetek

UOKiK zainterweniował. Klienci dużego banku dostaną zwrot odsetek
Foto: Wikipedia Foto: UOKiK: Alior Bank nie pobierze lub odda konsumentom odsetki

Alior Bank nie pobierze odsetek od klientów za ostanie 12 miesięcy trwania umowy kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”. A jeśli odsetki już pobrał, to będzie musiał je oddać. To wynik decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie przeciwko Alior Bankowi zostało wszczęte w styczniu 2016 roku. Wątpliwości UOKiK wzbudziły reklamy kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”. Akcja reklamowa obejmowała różnego rodzaju materiały i trwała od 1 kwietnia do 30 września 2015 roku. Bank obiecywał klientom najniższą ratę kredytu jednak nie informował o dodatkowych warunkach, które trzeba było spełnić, aby skorzystać z reklamowanej oferty. W związku z tym Prezes UOKiK uznał, że bank mógł wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistych warunków promocji.

Zgodnie z regulaminem oferty promocyjnej, Alior Bank nie gwarantował najniższej raty na rynku, ale ratę niższą od oferowanej przez inny bank. W tym celu konsument musiał samodzielnie znaleźć ofertę, przedstawić formularz informacyjny potwierdzający konkurencyjne warunki lub umowę podpisaną z innym kredytodawcą.

Winny klient?

– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam

znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Alior Bank zobowiązał się do zrekompensowania strat konsumentom, którzy skorzystali z oferty wprowadzającej w błąd. Oznacza to, że nie będzie pobierał odsetek od umów obowiązujących i odda te, które już pobrał, nawet jeżeli zobowiązanie zostało już spłacone. Klienci, którzy zawarli umowy kredytu konsumenckiego w ramach promocji, zostaną listownie powiadomieni o zasadach zwrotu, o których informuje również decyzja Prezesa UOKiK. Bank ponadto wyemituje kilkukrotnie 15-sekundowe oświadczenie w Telewizji Polskiej. W ciągu 5 miesięcy od momentu uprawomocnienia się decyzji, Alior Bank musi złożyć sprawozdanie z jej wykonania.

 

Wiceprezes UOKiK-u: niektóre zachowania banków budzą wątpliwości

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (5)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
KazioP
A kiedy UOKiK zareaguje na niestosowanie sie przez banki do wyroku sądu SOKiK w sprawie klauzul abuzywnych zaszystych w NIEUZGADNIANYCH z nikim umowach ? Dajcie bankom za kazde zgloszenie ,że banki nie honoruje wykreslenia zapisów niedozwolonych. kare za kazdego a nie za calosc bo sie bankowcy obsmieja bo kary sumaryczne sa smieszne.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jurasN
"Bank ponadto wyemituje kilkukrotnie 15-sekundowe oświadczenie w Telewizji Polskiej"
Czyli oświadczenie adresowane tylko do wyznawców d...ej zmiany. Inni tej TV nie oglądają
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane