• rozwiń

Przegląd prasy. Unijny absurd na torach. Dwa miliardy złotych na zbyteczny remont

Przegląd prasy. Unijny absurd na torach. Dwa miliardy złotych na zbyteczny remont
Foto: Shutterstock Foto: Unijny absurd na torach. Dwa mld zł na zbyteczny remont

Unijny absurd na torach: kolej musi wydać ogromne pieniądze na remont, którego nie potrzebuje - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". W innym wypadku PKP będą musiały zwrócić pieniędzy do Brukseli. - Kolej wyremontuje tory za 2,2 miliardy złotych, po których składy nie pojadą szybciej, a przejazd zostanie skrócony zaledwie o 5 minut - twierdzi gazeta. W odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreślają, że "brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez Unię Europejską zakresie oznaczałby degradację trasy".

PKP Polskie Linie Kolejowe planują w czerwcu rozpocząć remont linii E20 między Warszawą a Poznaniem. Mimo, że jego koszt to 2,2 mld zł, to efekt będzie niemal niezauważalny. "DGP" podaje, że po modernizacji przejazd ekspresów jadących ze stolicy do Poznania skróci się zaledwie o 5 minut.

Niepotrzebny remont?

Kontrowersje polegają też na tym, że do wymiany pójdą m.in. tory i trakcja, których zużycie jest na poziomie jedynie 30-40 proc. Oznacza to, że mogłyby one służyć jeszcze przez wiele lat.

– W Europie Zachodniej nikt nie rozbiera torów w dobrym stanie technicznym, żeby położyć nowe i jeździć po nich z taką samą prędkością, czyli nie więcej niż 160 km/h – mówi w "DGP" Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej, który twierdzi, że PKP zaplanowany tę inwestycję w tak rozdmuchanej skali tylko po to, aby przerobić pieniądze z Unii Europejskiej.

Aby nie oddawać pieniędzy?

Dziennik pisze też, że "gdyby remontu nie wykonano, środki trzeba by zwrócić. A to byłoby kompromitacją resortu infrastruktury". Dziennik zaznacza również, że Fundacja Pro Kolej złożyła w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej zawiadomienie o nieprawidłowościach w tej sprawie.

"Jeśli KE potwierdzi te zastrzeżenia i dopatrzy się uchybień, może wstrzymać albo ograniczyć dofinansowanie. Tu wynosi ono 85 proc. wartości " - podaje "DGP".

Zobacz cały artykuł na stronie internetowej "DGP".

PKP odpowiada

O odniesienie się do artykułu poprosiliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W  przesłanej nam odpowiedzi, podkreślono że "modernizacja trasy E 20 Warszawa - Poznań jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych". Jak dodano, w tamtym czasie modernizacja nie obejmowała pełnego zakresu prac.

PKP wskazują, że "obecny stan techniczny linii E 20 na odcinku Sochaczew - Swarzędz nie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h na ponad 60 km linii. Dalsza eksploatacja, bez przeprowadzenia prac modernizacyjnych, nie pozwoli na utrzymanie aktualnie obowiązującej prędkości".

"Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych" - mówi cytowany w komunikacie Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ds. realizacji inwestycji.

Kolejowa spółka zwraca uwagę, że sieć trakcyjna jest jeszcze z lat siedemdziesiątych, podobnie jak znaczna część urządzeń sterowania ruchem kolejowym. "Wymienić należy także infrastrukturę na odcinkach linii kolejowej. Stacje nie zapewniają oczekiwanego standardu obsługi" - czytamy w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl.

"Modernizacja sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania (moc rzędu 6MW) pozwoli na szybki, równoczesny przejazd nowoczesnych pociągów, m.in. klasy Pendolino i składów regionalnych, co obecnie nie jest możliwe. Tracą na tym pasażerowie" - dodaje Bresch.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreślają, że dzięki remontowi na trasie z Warszawy do Poznania zwiększą komfort podróży i poziom bezpieczeństwa. "Umożliwimy przejazd dwa razy większej liczbie pociągów - linia zwiększy swoją przepustowość. Międzynarodowa trasa, także w ruchu towarowym, w pełni uzyska oczekiwany europejski standard" - dodano.

Zobacz. "Podróż pociągiem to nie trauma". Kopacz jeździła, Szydło twierdzi, że nie może. Jak to jest? (wideo z 22.02.2017)

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (12)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Ewawd4r
Ktoś tu się chyba ździebko kompromituje. Ten remont to nie wyłącznie podniesienie prędkości. To też: perony dostosowane dla niepełnosprawnych, zmodernizowane przejazdy, nowy system sterowania ruchem, nowe wiadukty. A dziennikarz nie wie, chwyta jak sroka i powtarza... Unia doskonale wiedziała co robi, przyznając na to pieniądze.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
objektywny
Nie ma jak to polscy "fachowcy" !. Potrafia kazda forse "wyrzucic przez okno". Brawo. Po takim wypadku wstrzymalbym wszystkie unijne dotacje na infrastukture kolejowa. Proste!.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
marassralas
Ciekawe, że w tym przypadku nikt z pisów nie krzyczy o honorze, a tutaj można dać ładny przykład posiadania honoru na co dzień (nie na wojnie). Skoro wzięte środki pieniężne okazały się niepotrzebne, honorowo było by je zwrócić, a nie za wszelką cenę roztrwonić.
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
unk
Loading...
unk
To jest właśnie absurd funduszy UE, które są tak wychwalane "że bez nich to nie byłoby dróg itp.". Pieniądze mają być wydane na cel X i tyle. Nie wydasz, to do zwrotu. Nawet jeśli rozsądne byłoby wykorzystanie pieniędzy na coś innego, to nie musi być na ten określony cel.
  • 3
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ariadna_niebieska
A czy ktoś zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromne niedogodności dla pasażerów wprowadzi ten remont, który okazuje się być niepotrzebny?!!! Mieszkam tutaj!
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
maxpatriot
Sorki ale tym czy będzie Ci dobrze czy źle nasz "rząd" się najmniej przejmuje - ważne, żeby nikt nie zarzucił, że nic nie robią...
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
almost_anonymous
A ja jako mieszkaniec Kutna cieszę się, że wreszcie doczekam się nowych peronów i infrastruktury stacyjnej na poziomie. Do tej pory na jednej z największych stacji w Polsce nie ma zadaszeń nad peronami, wyświetlaczy z odjazdami pociągów na peronach ani żadnych udogodnień dla niepełnosprawnych.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane