• rozwiń
    • WIG20 2191.61 -0.61%
    • WIG30 2491.65 -0.57%
    • WIG 58053.03 -0.42%
    • sWIG80 11621.13 -0.07%
    • mWIG40 3823.88 +0.09%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

"Polskie pendolino" uratowane. Kontrakt zrealizowany, unijna dotacja ocalona

Foto: PAP/ Paweł Supernak Foto: Według stanu na 16 listopada 2015 r. z ogólnej liczby 571 sztuk taboru odebranych było 429

Ponad 1,9 mld zł unijnej dotacji na tabor wyprodukowany przez PESĘ Bydgoszcz zostało w pełni wykorzystane - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. To efekt wdrażanego przez resort "Programu naprawczego dla funduszy Polityki Spójności 2007-2013". Podjęte działania pozwoliły nie tylko uratować zagrożone fundusze europejskie, ale także w całości zrealizować kontrakty na budowę i dostawę pociągów dla PKP Intercity oraz tramwajów zamówionych przez samorządy kilku miast.

Ostatnie sztuki taboru tramwajowego i kolejowego PESA przekazała kontrahentom 30 grudnia 2015 r. Chodzi o pojazdy produkowane w ramach zamówień realizowanych w projektach dofinansowywanych z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W tej puli znalazło się między innymi 20 pociągów DART zamówionych przez PKP Intercity, dla których dotacja z UE to 574 mln zł.

Znaczne opóźnienia

- Jeszcze w połowie ubiegłego miesiąca kwestia unijnego wsparcia dla siedmiu z dwudziestu realizowanych przez PESĘ kontraktów stała pod znakiem zapytania, ze względu na znaczne opóźnienia w dostawach taboru - powiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

Według stanu na 16 listopada 2015 r. z ogólnej liczby 571 sztuk taboru odebranych było 429 (75 proc.). Pozostałe 142 (25 proc.) jednostki były w produkcji.

Kluczowe wyzwanie stanowiło przeprowadzenie do końca 2015 r. odbiorów całego taboru. Jego część pozostawała nadal w produkcji, a pełny odbiór pojazdu może trwać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dni.

- Aby uniknąć opóźnień, Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaproponowało zdeponowanie płatności za wyprodukowane i odebrane warunkowo pojazdy na rachunkach powierniczych - podkreślił wiceminister Słowik.

- To swego rodzaju zaliczka na rzecz wykonawcy, traktowana jako wydatek, który może być rozliczony z Komisją Europejską - dodał Paweł Szaciłło, dyrektor CUPT.

Dzięki wypracowanym rozwiązaniom prawnym, a także dzięki zaangażowaniu beneficjentów i PESY udało się zapewnić pełne wykorzystanie 1,93 mld zł dotacji przed 31 grudnia 2015 r., w którym upływa, przewidziany w unijnym prawie, termin kwalifikowalności wydatków dla dofinansowywanych inwestycji z funduszy na lata 2007-2013.

Dart vs Pendolino:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (26)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Jad1202
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
leszekma
Gdyby nie dotacja z UE to było by wielkie "G" a nie DART, więc czasami lepiej trochę ponaginać.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Peowcy się gotują ze nie zdążyli ukraść.
  • 0
  • 4
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Jad1202
ciekawe ile właściciel PESY odpali pisowi. Przecież umowa była tak skonstruowana, że w przypadku utraty dotacji, producent był zobowiązany do zrekompensowania tej straty. W efekcie "odebrania" nie wyprodukowanych jeszcze pociągów tylko PESA na tym zyska. Ciekawe ile z tego trafi do prawych a ile do sprawiedliwych.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Mapanari
Co się dzieje w Narodzie ?, no przynajmniej na tym forum. Tylko narzekanie i biadolenie. Polskie to niedobre, polskie to byle co. Rząd niedobry. Prezydent nie dobry. Ogarnijcie się ludzie.
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
pawel0076
Polskie jest dobre , w Polsce jest dobrze ale moze sie stac niedobrze bo rzad i pRezydent jest niedobry !
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
andy995
Na Polskie warunki Dart jest lepszy od Pendolino.
Koszt eksploatacji Pendolino 230 000.
Koszt eksploatacji Darta 80 000.
To prawie TRZY RAZY TANIEJ.
Na co nam pociąg, który może rozwinąć prędkość 240 km/h skoro to nierealna prędkość.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
atakdiabla
co znaczy nie realna... trzeba dostosować tory , to nie wina producenta że stworzył dzieło sztuk a nie pomyślałeś że Dart może się TRZY RAZY częściej psuć...
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Brain Scientist
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
miszmasz24
  • 6
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
janmowak
Kabina maszynisty nie wyciszona, tak jak w poprzednich wyrobach pesy z całym szacunkiem dla ich pracy ale poprawcie te powtarzające się mankamenty
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
infix
Zaraz, zaraz. Kilka tygodni temu czytałem, że to poprzedni zarząd PKP zrobił ten manewr z rachunkami powierniczymi, na które w 2015 zostaną przelane środki dla PESY, do rozliczenia po odbiorze w 2016. A teraz "ministerstwo rozwoju zaproponowało". Czyżby jakieś pi..lce sobie przypisywały cudze zasługi?
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane