• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60910.11 -0.42%
    • sWIG80 12106.14 -0.11%
    • mWIG40 4204.24 -0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-04-18 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Do granicy z Litwą za ponad pół miliarda złotych. Jest umowa

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? Odtwórz: Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?
Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? "Źródło: tvn24bis.pl"

Ponad 605 milionów złotych będzie kosztował projekt i budowa ponad 24-kilometrowego odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. We wtorek po południu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie.

Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg. Umowę podpisali przedstawiciele wykonawców i dyrekcja GDDKiA w Białymstoku, w obecności wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita i wiceszefa MSWiA Jarosława Zielińskiego.

Kolejne odcinki

GDDKiA podkreśla, że podpisanie tej umowy oznacza, iż w realizacji jest już cały 37-kilometrowy odcinek od już istniejącej obwodnicy Augustowa do granicy w Litwą. Od lutego trwa bowiem budowa obwodnicy Suwałk, a pod koniec maja podpisano umowę na budowę tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. Ma ona długość 6,6 kilometra.

"Pozostała część Via Baltica - od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa - od dzisiaj znajduje się w decydującej fazie postępowań przetargowych" - podkreślają drogowcy. Na podlaskich odcinkach Via Baltica stopniowo są wyłaniani wykonawcy. W czerwcu planowane jest otwieranie ofert w przetargach na kilka odcinków.

Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły drogowe: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN/oś.

Poprawa bezpieczeństwa

Wiceminister Jerzy Szmit powiedział, że podejmowane przez rząd PiS decyzje w sprawie drogi S61 czy planowanej S19 Via Carpatia pozwolą zniwelować zapóźnienia komunikacyjne w infrastrukturze w północno-wschodniej Polsce. Podkreślał, że wykluczenie komunikacyjne jest jedną z największych "dolegliwości" w całej wschodniej Polsce. Szmit przypomniał, że w ostatnich tygodniach minister infrastruktury podjął decyzję o przygotowaniach do realizacji Via Carpatia na podlaskich odcinkach.

Szef MSWiA Jarosław Zieliński dodał, że na odcinku trasy od Suwałk do Budziska dochodzi do wielu wypadków, w których giną ludzie. Podkreślał, że inwestycja ta znacznie poprawi także bezpieczeństwo.

Zieliński mówił, że inwestycje na drogach ekspresowych w Podlaskiem, które podejmuje rząd PiS, pozwolą wschodniej części kraju nadgoniać zapóźnienia w stosunku do zachodu i centralnej części Polski. Podkreślał, że decyzje te są "historyczne". Wskazał jednak, że poza Via Baltica i Via Carpatia zostanie w Podlaskiem jeden odcinek obecnej (blisko 90 km drogi krajowej nr 8) Białystok-Augustów, na trasie pomiędzy dwoma największymi miastami w regionie - Białymstokiem a Suwałkami, gdzie przydałaby się droga ekspresowa, by dopełnić w regionie układ komunikacyjny ekspresówek.

Szmit poinformował, że ten temat pojawia się w różnych rozmowach, prowadzone są prace przygotowawcze. Mogą być jednak ograniczenia środowiskowe. Dodał, że "jest przekonanie" w sprawie konieczności realizacji tego przedsięwzięcia.

Od kiedy

Budowa odcinka Suwałki-Budzisko ma się zacząć jesienią 2018 roku. Prace mają się zakończyć latem 2020 roku. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z UE z programu Connecting Europe Facility (CEF) - Łącząc Europę.

Również z tego samego programu będzie finansowany kolejny 63-kilometrowy fragment Via Baltica - od Szczuczyna do Raczek. Szmit poinformował, że zaczyna się drugi etap przetargu na ten odcinek; prowadzi go olsztyński oddział GDDKiA. Wybrane w pierwszym etapie postępowania firmy będą mogły przedstawić teraz konkretne propozycje cenowe.

Ten odcinek Via Baltica będzie przebiegał od Szczuczyna przez Nową Wieś Ełcką i Kalinowo do Raczek. Będą cztery węzły drogowe: Guty, Ełk-Południe, Ełk-Wschód i Wysokie.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane