• rozwiń
    • WIG20 2326.36 +0.48%
    • WIG30 2641.85 +0.40%
    • WIG 58896.37 +0.30%
    • sWIG80 10588.60 -0.32%
    • mWIG40 3992.80 -0.20%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:40

Dostosuj

Ten tunel połączy Świnoujście z resztą Polski. "Mieszkańcy czekają na to 70 lat"

Ten tunel połączy Świnoujście z resztą Polski. "Mieszkańcy czekają na to 70 lat"
Foto: tvn24 Foto: Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu

Świnoujście otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.

Świnoujście otrzymało dofinansowanie w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – poinformował w czwartek prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. Wstępny koszt całej budowy tunelu to 950 mln zł. Miasto zabezpieczyło na ten cel 130 mln zł.

"Sukces wielu ojców"

- Wczoraj w godzinach popołudniowych otrzymaliśmy informację, na którą ja czekałem 15 lat, mieszkańcy Świnoujścia czekają 70 lat. Informację, która dotyczy sprawy kluczowej, czyli skomunikowania wyspy Uznam i Wolin, czyli przyłączenia Świnoujścia do Polski - mówił Żmurkiewicz na czwartkowej konferencji prasowej. Dodał, że jego pełnomocnikiem ds. realizacji budowy tunelu oraz dróg dojazdowych został inż. Adam Łosiński, który odpowiadał za budowę tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Bezpłatny przez pięć lat

Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r. Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania.

Barbara Michalska, pierwsza wiceprezydent miasta mówiła w czwartek, że "w wariancie optymistycznym, bez odwołań, już w połowie roku będziemy znali wykonawcę budowy, a w wariancie pesymistycznym - może się to odbyć pod koniec 2017 r.". - Około roku (...) będą trwały parce projektowe, a także uzyskanie pozwoleń na budowę. Pierwsze roboty pojawią się najwcześniej w 2019 r. Wykonawca w przeciągu trzech lat będzie wiercił pod Świną otwór i instalował konstrukcję. W 2021 r. powinniśmy zakończyć prace - powiedziała wiceprezydent.

Odpowiadając na pytanie dziennikarzy dotyczących obecnych przepraw przez Świnę, prezydent Żmurkiewicz zapewnił, że "nie będzie żadnych komplikacji na torze wodnym podczas budowy tunelu, gdyż wybrano metodę wiercenia".

W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Jak poinformowała media GDDKiA, podpisanie umów jest planowane w 2017 r.

Tunel to konieczność

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Budowa tunelu - według władz miasta - to konieczność. Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (15)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
phantomas111
"Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania."

A potem będzie jak na A4 zarzadzanej przez złodziejski STALEXPORT - 90% ruchu pcha się bocznymi drogami na skutek drakońskich cen...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
joxyz
I znowu wszystko dzięki PiS-owi i Kaczyńskiemu
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Qrzyś
Jasne. Całe 70 lat ZBAWCA NARODU budował ten tunel jedną łopatą. a kot też zakopywał kupy tak żeby mu pomóc...
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Reader
Kryteria przetargu to niska cena i krótki czas realizacji. W skrócie, szybko i tanio. Taka strategia może się bardzo szybko zemścić.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Tak_Jest_Brawo_Jasiu
Prędzej w wyniku ruchów tektonicznych połączy się ta wyspa że stałym lądem niż tam powstanie jakiś tunel.
A najszybciej to się rozejda pieniądze...
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
HYDROLUX
Już było tyle planów, projektów, obiecanek co do tego tunelu, że jeżeli nie przejadę się nim (oby szybko) to na razie nie wierzę, że zostanie wybudowany.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Kurumii
Przetarg wygra najtańsza oferta , wbija lopate i na tym sie skończy. Oczywiście najpierw ksiądz musi poświecić łopatę .
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane