• rozwiń
    • WIG20 2324.91 +0.52%
    • WIG30 2668.95 +0.52%
    • WIG 60026.06 +0.45%
    • sWIG80 11953.11 +0.04%
    • mWIG40 4186.94 +0.51%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Centralny Port Komunikacyjny

"Zbliżamy się do kryzysu infrastrukturalnego". Wiara w polski megaprojekt

Wild: Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy Odtwórz: Wild: Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy
Wild: Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy "Źródło: tvn24"

W Europie jest miejsce na polski projekt, jakim jest Centralny Port Komunikacyjny - powiedział dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac. Dodał, że wierzy w realizację inwestycji.

De Juniac zwracał uwagę, że infrastruktura lotnictwa europejskiego szybko przekracza dostępną przepustowość.

- Linie lotnicze nie mogą łączyć świata bez lotnisk i zarządzania ruchem lotniczym. Zbliżamy się do kryzysu infrastrukturalnego. Podróżni widzą bardziej bezpośrednio problemy z lotniskami. Niedawno sondowaliśmy podróżnych i stwierdziliśmy, że 70 procent z nich wyczuwa przepełnienie lotnisk. Ponad połowa z nich wspierałaby plany rozbudowy lotniska w swojej miejscowości. Mimo to napotykamy wąskie gardła na całym świecie - mówił.

Lotnisko Chopina zamknięte?

Zdaniem dyrektora generalnego IATA budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wcale nie musi oznaczać zamknięcia Lotniska Chopina w Warszawie.  - Niemal każdy rząd zapowiada, że wraz z otwarciem nowego lotniska, zamknie dotychczasowy port. W każdej stolicy jest miejsce na dwa lotniska, jedno do lotów krajowych, biznesowych, drugie jako centrum przesiadkowe. W Paryżu są dwa, a w Londynie jest ich pięć - wyjaśniał.

Jednocześnie zwrócił jednak uwagę, że warszawski port ma ograniczone możliwości rozwoju.

- Położone jest blisko centrum miasta, są problemy środowiskowe, nie można zwiększyć liczby operacji lotniczych, a ruch stale rośnie. Jeśli więc potrzebne jest centrum przesiadkowe, to możliwości wzrostu są ograniczone. Paryskie Charles de Gaulle też kiedyś było dobrze położone i funkcjonalne, ale już tak nie jest. Nie mówiąc już, że dla przesiadających się jest trudne - powiedział Alexandre de Juniac.

Jego zdaniem wzorem dla CPK może być lotnisko Schiphol w Amsterdamie, choć "najlepiej usytuowanym z działających portów w Europie jest Monachium".

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym Polskie Linie Lotnicze LOT. Zapewnia ponad 82 procent światowego ruchu lotniczego.

Centralny Port Komunikacyjny

Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę w sprawie "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej".

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane, by obsłużyć około 100 milionów osób. Ma powstać na około 3 tysiącach ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować około 30-35 miliardów złotych. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być wybudowany do końca 2027 roku.

Zdaniem polskiego rządu budowa nowego portu jest konieczna, gdyż warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć.


Kontrowersje

Przeciwko budowie portu protestują mieszkańcy gminy Baranów. Ich wątpliwości budzi między innymi kwestia wykupu ziemi pod inwestycję, ceny gruntu i odszkodowania. Część mieszkańców nie zgadza się na sprzedaż swoich nieruchomości.

W czerwcowym referendum mieszkańcy gminy zagłosowali przeciw budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na pytanie: "Czy chce Pan/Pani budowy CPK w gminie Baranów?", 84 procent uczestników głosowania odpowiedziało "nie".

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (9)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
andrzej_kret
Moim zdaniem to dobry pomysł. Ruch lotniczy jest coraz bardziej intensywny i już teraz lotniska działają czasem na skraju przepustowości.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
turwal
Wiara czyni cuda ale nie w tym przypadku.
To będzie bardzo wysoka cena jaką zapłacimy za kaprysy i mrzonki PiS.
  • 1
  • 4
  • zgłoś naruszenie
zamknij
matiga
A to my Polacy mamy za to zapłacić?
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
No to jest inwestycja. Cala suma w calosci dlugo bedzie sie splacac ale plusy sa rakie ze beda placic za obsluge zagraniczne linie czyli berzie przyplyw kapitalu jak i jego obrót w kraju aby zapewnic place pracownikom, firmom paliwowym czy budowlanym aby prowadzily prace konserwatorskie. Tak sie buduje gospodarke.
  • 2
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Zbigniewydwz
Tak niestety jest,ze wszyscy chcieliby miec autostrady w poblizu,ale nie przez swoja dzialke,elektrownie atomowa,ale w odleglosci ,,bezpiecznej"od swojego miejsca zamieszkania itd.Nie da sie wszystkim dogodzic,szczegolnie Polakom.
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
stan22p
Po co nam to lotnisko skoro mamy lotnisko w Berlinie,
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane