• rozwiń
    • WIG20 2178.84 +0.65%
    • WIG30 2464.69 +0.54%
    • WIG 57303.23 +0.49%
    • sWIG80 11455.45 +0.05%
    • mWIG40 3639.92 +0.09%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:12

Dostosuj

Statek LNG wyruszył ze Świnoujścia w drogę powrotną do Kataru

Pierwszy test i historyczna dostawa LNG Odtwórz: Pierwszy test i historyczna dostawa LNG
Foto: TVN24BiŚ Foto: Statek LNG wyruszył ze Świnoujścia w drogę powrotną do Kataru | Video: Pierwszy test i historyczna dostawa LNG

Metanowiec, który 11 grudnia br. przypłynął do terminalu LNG w Świnoujściu, zakończył rozładunek i wyruszył w drogę powrotną do Kataru, wcześniej niż przewidywano.

- Dziś ok. godz. 14.00 metanowiec Al Nuaman opuścił bezpiecznie port w Świnoujściu. Proces schładzania instalacji i rozładunku odbył się bez większych zakłóceń, w konsekwencji czego nie było potrzeby, by zostały wykorzystane przewidziane w harmonogramie bufory czasowe. Instalacja została schłodzona do odpowiedniej temperatury, a w zbiornikach magazynowych po raz pierwszy znajduje się skroplony gaz ziemny. Przechodzimy do kolejnych zadań w ramach procesu rozruchu terminalu - potwierdził dyrektor komunikacji korporacyjnej w spółce Polskie LNG Maciej Mazur.

Rozładunek w osiem dni

Wstępne założenia przewidywały, że rozładunek metanowca zajmie około 12 dni. Finalnie okazało się, że do schłodzenia instalacji i przepompowania ok. 210 tys. m sześć. skroplonego gazu ziemnego wystarczy osiem dni.

Proces rozładunku LNG rozpoczął się od schładzania rurociągów. Temperatura była obniżana w tempie ok. 5 - 10 stopni Celsjusza na godzinę. Po schłodzeniu rurociągów przyszedł czas na kolejną fazę, czyli schładzanie zbiorników. Po schłodzeniu do temperatury ok. minus 160 stopni Celsjusza rozpoczął się proces wlewania LNG do zbiorników.

Czas na testy

Kolejnym punktem w harmonogramie rozruchu terminalu są testy urządzeń umożliwiające wysyłkę gazu do sieci przesyłowej. Jako pierwsze uruchomione zostaną pompy niskociśnieniowe zamontowane w zbiornikach w celu wychłodzenia całej instalacji. Jest to istotne, ponieważ aby terminal mógł pracować, trzeba go utrzymywać w warunkach kriogenicznych. Następnie testowane będą m.in. regazyfikatory.

Następny metanowiec, również w ramach procesu rozruchu instalacji, przypłynie do portu w Świnoujściu w lutym przyszłego roku. Terminal zostanie oddany do użytkowania w drugim kwartale 2016 r.

Terminal w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jest też jedną z największych instalacji regazyfikacyjnych w Europie, i największa w basenie Morza Bałtyckiego. Terminal będzie mógł przyjmować 5 mld m sześc. gazu rocznie i 7,5 mld, jeżeli zostanie wybudowany kolejny, trzeci zbiornik. To połowa zużycia gazu w Polsce.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (10)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
usmiech_prezesa
Do dzisiaj cena tego gazu w domu Polaka jest pilnie strzezona tajemnica.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Zimnym okiem
I dlaczego PIS nie milczy??? Tak krytykował ....wyśmiewał sie ....i jest w końcu ....i to sukcesz Polski !!!!!!
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
petrus19
Zobacz kto rozpoczął budowę tego terminala, kto podjął decyzje o jego budowie. Wtedy byc może zrozumiesz.
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zdzichkom1
może tak zaikportujemy węgiel bo ten polski jest dwa razy droższy niż np z rpa. wiadomo dlaczego?przywileje górnicze i spółki handlowe
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane