• rozwiń
    • WIG20 2286.46 -0.60%
    • WIG30 2629.28 -0.57%
    • WIG 59092.01 -0.48%
    • sWIG80 11610.11 +0.08%
    • mWIG40 4032.87 -0.30%

Ostatnia aktualizacja: 2019-06-14 17:15

Dostosuj

Powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną. Jest specustawa

Powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną. Jest specustawa Odtwórz: Powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną. Jest specustawa
Foto: Google Maps/Polimerek/Wikipedia (CC-BY-SA-3.0) | Video: TVN24 BiS Foto: Mierzeja Wiślana | Video: Powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną. Jest specustawa

Budowę nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym poprzez wykonanie przekopu przez mierzeję zakłada przyjęta w piątek przez Sejm ustawa. Za głosowało 401 posłów, przeciw było dziewięciu, a 18 wstrzymało się od głosu. Teraz zajmie się nią Senat.

Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r.

Jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł, ma być finansowana ze środków państwa.

"Wszyscy na tym skorzystamy"

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Jeszcze w środę, gdy Sejm rozpatrywał sprawozdanie komisji gospodarki morskiej z prac nad ustawą o nowej drodze wodnej, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie nie tylko inwestycją ważną dla Elbląga, ale i Polski Wschodniej oraz wschodnich sąsiadów - Białorusi czy Ukrainy.

- Port w Elblągu po wykonaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję ma stać się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku. Wszyscy na tym skorzystamy. Jeśli Federacja Rosyjska będzie chciała, także na tym skorzysta - mówił wiceminister Witkowski.

Jak podkreślił wiceszef resortu gospodarki morskiej, pod uwagę wciąż są brane 4 lokalizacje przekopu, a jego umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. Podał, że we wtorek Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z konsorcjum firm trójmiejskich na wykonanie takiego projektu. Za 5,2 mln zł konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przygotować dokumentację dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału, a także przeprowadzić konsultacje.

"Inwestycja budzi emocje"

Poseł PiS Jerzy Wilk podkreślał, że budowa nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym wynika z nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie i swobodnego dostępu do portów zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym. Mówił, że inwestycja - według analiz zleconych przez Urząd Morski w Gdyni - stworzy około 3 tys. miejsc pracy początkowo przy realizacji, a następnie przy obsłudze kanału i pogłębianiu torów wodnych. Powstaną również nowe miejsca pracy w portach i marinach w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie i Krynicy Morskiej.

Poseł PO Tadeusz Aziewicz mówił, że inwestycja budzi emocje i jest różnie oceniana w klubie PO. Jak wskazał, pojawiały się nowe uzasadnienia dla inwestycji: początkowo mówiono o zapewnieniu bezpieczeństwa, a potem wskazywano na możliwości wykorzystania magazynów w Elblągu. Dodał, że źle się stało, iż zlekceważono ostrzeżenia ekologów, którzy są przeciwni inwestycji.

Poseł Kukiz'15 Andrzej Kobylarz ocenił, że planowana rządowa inwestycja przyczyni się do bardziej sprawiedliwej dystrybucji środków budżetowych pobudzających lokalną gospodarkę. Przypomniał, że mieszkańcy Elbląga i okolic muszą emigrować za pracą, bo proponowane warunki płac na miejscu są słabe. Wyraził także przekonanie, że przekop powstanie w wyniku dialogu z mieszkańcami Krynicy Morskiej i wszyscy mieszkańcy regionu będą czerpać korzyści z planowanej inwestycji.

Poseł Nowoczesnej Mirosław Pampuch przypomniał, że na modernizację portu w Elblągu wydano w ostatnich latach duże kwoty ze środków unijnych. Dzięki temu powstały terminale towarowy i pasażerski, punkt odpraw graniczny jak i basen jachtowy.

- Niestety infrastruktura wobec chimerycznych działań Federacji Rosyjskiej, limitującej dostęp do Zalewu Wiślanego przez cieśninę Pilawską, nie jest w pełni wykorzystana- mówił.

Zaznaczył, że inwestycja nie może być realizowana kosztem przyrody.

Głosy ekologów i mieszkańców

O zachowanie równowagi w przyrodzie i respektowanie interesów lokalnych społeczności apelował poseł PSL Kazimierz Kotowski. Przyznał, że kanał żeglugowy to ważne i znaczące gospodarczo, społecznie i militarnie przedsięwzięcie, ale także wyzwanie dla budżetu.

Przeciwny inwestycji jest Stefan Niesiołowski z koła Europejskich Demokratów. Argumentował, że Mierzeja jest obszarem, na którym znajdują się ptasie rezerwaty, które z chwilą rozpoczęcia przekopu będą zagrożone. Dodał, że inwestycja jest nieracjonalna pod względem kosztów i zysków, ponieważ port w Elblągu jest odbiorcą towarów z portu w Kaliningradzie i nawet po wykopaniu kanału nic w tej mierze się nie zmieni.

Posłanka Małgorzata Zwiercan z koła Wolni i Solidarni uznała budowę kanału za "inwestycję ważną z uwagi na bezpieczeństwa Polski zarówno w kontekście ewentualnego ataku terrorystycznego, jak i bezpieczeństwa w kontekście użycia jednostek ratownictwa morskiego SAR".

Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie - poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską - Mierzeja Wiślana.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z rosyjskim obwodem kaliningradzkim, a jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (20)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
kubat
Tylko PO CO ?? A nie prościej i taniej dogadać się z sąsiadem na zasadzie dobrosąsiedzkich warunków. No ale cóż; Kargul i Pawlak od zawsze i do końca mieli problemy sąsiedzkie.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
luzacjusz
a tymczasem w szczecinie pieknie zarasta sobie mulem tor wodny ze swinoujscia i w kolko slychac obietnice a poglebiarek jak nie bylo tak nie ma. obluda poziom expert
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
wolverine
Mam wrażenie ,że inwestycja podoba się wszyskim jako inwestycja natomiast wszyscy próbuują znaleźć potrzebę przekopu aby tylko go wykonać a nie odrowotnie ,zająć się autentycznymi potrzebami pomorza, ruszyc gospodarkę na wybrzeżu i gdy z jej potrzeb wyjdzie ,że trzeba w cos inwestować to to zrobić.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mig31a
Zapytam grzecznie. Po kiego grzyba statki maja wpływać do Elbląga jak pod nosem maja Gdańsk i Gdynię? Niech mi to ktoś wyjaśni logicznie
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SoundFX
Statki pływają również pomiędzy Gdynią, Gdańskiem, Szczecinem a Elblągiem, stąd skróciłoby ten fracht, dodatkowo bez pozwoleń, czyli zależności od Rosji.
  • 1
  • 4
  • zgłoś naruszenie
zamknij
JustMike83
Po kiego grzyba??? Żeby pokazać, że coś robią???? Żałosne. A poza tym przekopanie się przez mierzeję wiślaną trzeba będzie powtarzać co jakiś czas.
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sigm
duże statki nie dopłyną, tylko małe, więc i tak to wszystko ma charakter wyłącznie lokalny, gospodarczo taki port będzie miał status taki sam, jak Kołobrzeg czy Ustka, to dublowanie portów trójmiasta
  • 3
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Tyberios
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mig31a
Wyjaśnij mi proszę, po cholerę FR Elbląg? Oni mają swoje porty, wiec nasze im nie są potrzebne do niczego. Po drugie jaka skrócona droga do Elbląga?, jak oni maja dostep do Zalewu, więc ten przekop im dynda i powiewa
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
unk
Loading...
unk
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Tyberios
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane