• rozwiń
    • WIG20 2180.41 +0.23%
    • WIG30 2508.86 +0.36%
    • WIG 56594.36 +0.49%
    • sWIG80 11495.11 -0.49%
    • mWIG40 3911.98 +0.96%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 12:38

Dostosuj

Temat: Gospodarka wg PiS

Od morza do morza. PiS zapowiada gigantyczną inwestycję w wodną autostradę

Od morza do morza. Rząd zapowiada wielkie inwestycje w rzeki Odtwórz: Od morza do morza. Rząd zapowiada wielkie inwestycje w rzeki
Foto: Shutterstock | Video: TVN24 BiS Foto: Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych zakłada również inwestycje na Wiśle | Video: Od morza do morza. Rząd zapowiada wielkie inwestycje w rzeki

Zainwestowanie do 2030 roku ponad 30,7 mld zł w Odrzańską Drogę Wodną i budowę kanału Śląskiego zakłada strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce. W założeniu Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat. Strategia zakłada również inwestycje na drodze wodnej Wisły (tzw. E-40).

Jak powiedział na konferencji prasowej w poniedziałek we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) są priorytetem, ponieważ to "realne czteroletnie zadanie, które da się w tym okresie zrealizować".

- Odrzańska Droga Wodna jest w centrum zainteresowania, bo przewidujemy, że w ciągu czterech lat da się zrealizować. Oczywiście Wisła jest również niezwykle istotną rzeką i działania będą na niej prowadzone równolegle, ale skala zaniedbań na tej rzece jest duża. W naszych planach jest też droga E-70 łącząca Odrę z Wisłą - powiedział minister.

O strategii

Gróbarczyk podkreślił, że opracowana strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce w najbliższych dniach będzie przekazana do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych i już w przyszłym miesiącu powinna się stać dokumentem rządowym.

- Są już ustalone kolejne działania. Przede wszystkim jeszcze w tym roku podpiszemy konwencję AGN, co pozwoli nam przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych i uzyskać odpowiednie finansowanie z programów unijnych i nie tylko unijnych. Drugi element to opracowanie strategii finansowo-rzeczowej, która będzie podstawą do przekazania środków na realizację poszczególnych działań - powiedział minister.

Strategia zakłada, że drogi wodne w Polsce zostaną dostosowane do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności.

Jakie inwestycje?

Na Odrzańską Drogę Wodną do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych około 30,7 mld zł. Najwięcej, bo 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą.

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej.

Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. - Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu - powiedział Materna.

W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

Unijne zobowiązania

Strategia zakłada, że na drodze wodnej Wisły (tzw. E-40) do 2030 r. w dolnym odcinku tej rzeki pomiędzy Gdańskiem a Warszawą wybudowanych zostanie 9 stopni wodnych z elektrowniami za kwotę 31,5 mld zł. Na górnej Wiśle powstanie za 400 mln zł stopień wodny w Niepołomicach.

Kolejnymi inwestycjami w ramach strategii będzie droga E-70, która połączy Kostrzyn nad Odrą z Wisłą, co będzie kosztować 6,5 mld zł oraz droga E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem, na co przeznaczono 8,1 mld zł do 2030 r.

Jak podkreślono, obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (35)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Schift
Jestem za nowymi drogami wodnymi. Przy tych pomysłach gospodarczych nowo rządzących wrócimy do spływu drewna a zawód flisaka nie będzie tylko dla turystów. Węgiel barkami na wiosła.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zdzichkom1
juz za gierka rozpoczęto w mojej rodzinnej miejscowości regulacje Wisły. wydano miliardy. dzisiaj z kanału Oświecim-Smolice cieszą sie wędkarze. A miał być transportowany węgiel do koźienic
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
hoipoloi
pikna mapka. trochę szczegółów:
transportowa głębokość tranzytowa od Morza Czarnego do Kijowa - 6 metrów
głębokość tranzytowa od Kijowa, przez Prypeć, Pinę, Muchwiec do Brześcia - 3 metry
głębokość tranzytowa od Brześcia do Warszawy - 40 centymetrów
dno i trzy metry cebuli
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jan pierwszy
niech wreszcie coś zrobią, bo na razie cały czas gdaczą co zrobią, jeszcze nie wbli łopaty w Mierzeję Wiślana a już maja ,,plany" na następne autostrady wodne". Po tych akwenach nie będą pływały żadne statki czy barki, a jedynie słupki wyborcze.
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane