• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka wg PiS

Czerwone światło dla Wielkopolski. Nie będzie nowych obwodnic

Czerwone światło dla Wielkopolski. Nie będzie nowych obwodnic
Foto: Shutterstock Foto: W Wielkopolsce przynajmniej na razie nie powstaną nowe obwodnice

Budowa obwodnicy wielkopolskich miast Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK 15 nie spełnia wymogów formalnych - podkreślił w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Jak dodał, to są problemy lokalne. - Tutaj ruchu tranzytowego nie ma - zaznaczył.

O plany budowy obwodnicy miast w południowej Wielkopolsce pytali wielkopolscy posłowie PO Wojciech Ziemniak i Jarosław Urbaniak, podkreślając, że brak obwodnicy w powiecie krotoszyńskim stanowi duży problem komunikacyjny.

Nie ma w programie

- W okolicach Krotoszyna nie zaplanowano budowy żadnej drogi szybkiego ruchu lub autostrady. Władze lokalne zwracają uwagę na poważne utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców, jakie wynikają z przebiegania przez miasta powiatowe dróg krajowych, które przyjmują cały uciążliwy ruch samochodowy. Nie istnieją trasy szybkiego ruchu, które ułatwiłyby komunikację samochodową z tym rejonem wielkopolski - zauważył Ziemniak.

Jak dodał, stan techniczny drogi krajowej nr 15, łączącej Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem, oraz województwami: kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim pogarsza się.

Poseł PO zauważył, że choć zobowiązanie do budowy obwodnicy znalazło się w porozumieniu między gminami a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z 2009 roku, trasa ta nie została ujęta w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Obwodnica nie znalazła się również w kontrakcie terytorialnym podpisanym przez władze województwa wielkopolskiego z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa.

"Nie spełniają kryteriów"

Smoliński odpowiadając na pytania posłów Platformy podkreślił, że "na dziś, obiektywnie mówiąc, są małe szanse na realizacje tego zadania".

Zaznaczył, że podczas tworzenia list inwestycyjnych, zwłaszcza w zakresie projektów polegających na budowie obejść miejscowości założono, że inwestycjami priorytetowymi są obwodnice znajdujące się w ciągu dróg ekspresowych oraz zadania ujęte w kontraktach terytorialnych i obejścia miejscowości o ponadnormatywnym natężeniu ruchu zwłaszcza tranzytowego.

- Obwodnice, o których panowie mówią tych kryteriów nie spełniają. Zapewne dlatego w planie budowy dróg krajowych, ani w kontrakcie terytorialnym przez poprzedni rząd nie zostały ujęte - podkreślił wiceminister.

Plany budowy

Przypomniał, że w planie budowy dróg jest już obecnie 56 obwodnic miejscowości, które spełniają wymagane kryteria. Jak mówił, na dojazdach do i z Krotoszyna na drodze krajowej nr 15 obciążenie pojazdów silnikowych ogółem w ciągu doby nie przekracza 7 tys. pojazdów, w sytuacji, kiedy średnia krajowa wynosi 10 tys. Dodał, że są to co prawda wyliczenia sprzed kilku lat, ale oczekując na nowe pomiary nie spodziewa się ich znacznego zwiększenia.

- Chcemy się zmierzyć z tym problemem, czekamy na pomiary ruchu drogowego, które w ciągu miesiąca myślę, że dotrą. Ale tak, jak sam pan poseł powiedział - mówi pan raczej o problemach lokalnych, natomiast obwodnice mają za zadanie rozwiązać przede wszystkim problemy tranzytowe. Tutaj tego ruchu tranzytowego nie ma - podkreślił wiceminister.

- Najpierw musimy zrealizować to, co jest w programie. Za chwilę będzie pytanie o Via Carpatia, gdzie to jest ujęte zarówno w sieci międzynarodowej i tam brakuje środków na realizację - więc też powiemy – są pewne priorytety - zaznaczył Smoliński.

Jak dodał Unia Europejska zobowiązuje Polskę do realizowania korytarzy. - Powiemy Komisji Europejskiej, że my nie realizujemy korytarzy międzynarodowych, a realizujemy obwodnice, bo to jest problem lokalny? Ja to rozumiem, natomiast pewne priorytety musimy przyjmować. I panowie posłowie i środowiska lokalne muszą to zrozumieć - podkreślił.

Smoliński zaznaczył jednak, że "państwo polskie nie uchyla się od realizacji tego typu inwestycji". - Patrząc obiektywnie na te obwodnice, które są ujęte w planie, tam problemy tranzytowe są większe niż te, o których panowie mówicie. Pochylimy się nad tym problemem jeżeli dostaniemy nowe badania ruchu, z tym, że badania są zawsze związane z ruchem tranzytowym, a nie z ruchem lokalnym. Takie są założenia przy budowie obwodnic - dodał wiceminister infrastruktury.

Kupujesz samochód? Zobacz sześć rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
piotr_bo
Bo Wielkopolska w większości jest za PO, Nowoczesną itd PiS nie ma tu wiele do gadania, więc nas ukarzą, to nic, że gospodarna Wielkopolska utrzymuje ten kraj do spółki ze Śląskiem (Mazowsze to wypadek przy pracy... wszystkie centrale firm zostały zmuszone do przeniesienia się do Warszawy i płacenia tam podatków)
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SEBBAX
ale w programie jest 500+ i będzie to co już kiedyś PiS nam pokazał - zblokowanie wszelkich inwestycji pod byle powodem, aby tylko kasa z budżetu nie uciekała... pamiętam, że za władzy PiS praktycznie w Polsce wstrzymano budowę dróg...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane