• rozwiń
    • WIG20 2184.35 -0.19%
    • WIG30 2509.19 -0.32%
    • WIG 56561.79 -0.18%
    • sWIG80 11621.76 -0.27%
    • mWIG40 3894.19 -0.62%

Ostatnia aktualizacja: 2019-05-17 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka wg PiS

Centralny Port Lotniczy nie powstanie? Rząd ma inny pomysł

Centralny Port Lotniczy nie powstanie? Rząd ma inny pomysł
Foto: Flickr (CC BY 2.0)/ Maciek Lulko Foto: Zamiast Centralnego Portu Lotniczego rząd skłania się do rozbudowy lotniska w Modlinie

Rząd jest coraz bliższy wycofania się z projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego. Zamiast tego rozbudowany miałby zostać port lotniczy w Modlinie - wynika z informacji portalu Fly4free. Całkowite koszty inwestycji oszacowano na 8 mld złotych.

Przypomnijmy, że plan budowy Centralnego Portu Lotniczego był jednym z tematów rozmów w czasie kwietniowej wizyty ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego w Chinach. Lotnisko miałoby bowiem powstać przy wsparciu inwestorów z tego kraju.

- Mieliśmy bardzo dobre rozmowy polityczne. Utrzymujemy bardzo wysoki dialog polityczny z Chińczykami - mówił w "Jeden na Jeden" w TVN24 minister Waszczykowski w kwietniu.

Mniejsze koszty

Na razie nie wiadomo jednak, kiedy mogłoby dojść do realizacji tego projektu.

Centralny Port Lotniczy wcale nie musi powstać. Z informacji branżowego portalu Fly4free wynika bowiem, że w rządzie projekt dużej rozbudowy Modlina ma znacznie większe poparcie - w kręgach rządowych - niż budowa lotniska od zera.

Powodem są znacznie mniejsze koszty.

Centralny Port Lotniczy, który docelowo miałby powstać w pobliżu autostrady A2 - między "Warszawą a Łodzią" - miałby według wstępnych założeń obsługiwać do 60 mln pasażerów rocznie i kosztować według różnych szacunków nawet 25-30 mld złotych.

Tymczasem rozbudowa Modlina wiązałaby się ze znacznie mniejszymi kosztami dla budżetu państwa. Według branżowego portalu, całkowity koszt rozbudowy Modlina - do podobnych parametrów, jakie miałby mieć Centralny Port Lotniczy - to 8 mld złotych.

Za te pieniądze można wydłużyć obecny i dobudować drugi pas startowy, a także wybudować nowy terminal, który docelowo byłby w stanie obsłużyć nawet 40 mln pasażerów rocznie.

Pozostałe inwestycje miałyby dotyczyć przede wszystkim przebudowy sieci dróg i budowy nowych. W tym m.in.: projekt połączenia drogi ekspresowej S7 z węzłem A2 w Konotopie, budowa obwodnicy Pomiechówka czy zmiana przebiegu drogi krajowej 62 i jej połączenia z drogą S8.

A także dokończenie linii kolejowej w "droższym" wariancie z podziemnym tunelem, którym pasażerowie mogliby wychodzić prosto do terminalu. Wariant wart jest ponad 250 mln złotych.

Czas realizacji

To jednak nie jedyna zaleta. Rozbudowa portu lotniczego w Modlinie - to także przede wszystkim krótszy czas realizacji projektu i szansa dla lotniska Chopina, którego dalsze funkcjonowanie byłoby zagrożone w przypadku budowy CPL.

- Przy obecnej dynamice wzrostu liczby pasażerów lotnisko Chopina zapcha się za jakieś 6 lat, a cała procedura związana z budową CPL potrwa znacznie dłużej. W Modlinie jest miejsce na taką inwestycję i wszystkie niezbędne zgody. Już teraz jest np. decyzja środowiskowa na wydłużenie pasa do 2800 metrów. No i całej inwestycji nie trzeba realizować od razu-  przy jednym pasie startowym można spokojnie obsługiwać do 20 mln ludzi rocznie - mówi portalowi osoba blisko związana z projektem rozbudowy Modlina.

Ministerstwo odpowiada

Do tych doniesień odniosło się także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. "Budowa lotniska centralnego dla Polski ma charakter strategiczny, dlatego decyzja o jej realizacji powinna zostać podjęta po przeprowadzeniu analiz uwzględniających obecną sytuację rynkową oraz ekonomiczną" - poinformował resort.

Ministerstwo podkreśliło również, że należy wykorzystać potencjał istniejących już portów lotniczych.

"Na polskich lotniskach przeprowadzono w ostatnich latach inwestycje infrastrukturalne, w tym na Lotnisku Chopina w Warszawie, które znacząco zwiększyło swoją przepustowość (do ok. 22 mln pasażerów rocznie). Nie bez znaczenia jest również dynamiczny rozwój portu w Modlinie oraz dalsza możliwość współpracy tych lotnisk w ramach duoportu" - dodał resort infrastruktury.

 

Zobacz fragment rozmowy z ministrem Waszczykowskim z programu "Jeden na Jeden" w TVN24 (28.04.2016):

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (21)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
avegromek
tak i skonczy sie jak z radomiem :). nie jestem ekspertem ale wydaje mi sie ze mamy za duza konkurencje ze strony chocby niemieckich portow lotniczych zeby tak gigantyczna inwestycja sie w miare szybko zwrocila. ja bym rozbuduwal/zwiekszyl przepustowosc lotnisk ktore maja jakies realne perspektywy w tym kraju
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Tyberios
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane