• rozwiń
    • WIG20 2154.80 +0.29%
    • WIG30 2439.89 +0.34%
    • WIG 56781.82 +0.24%
    • sWIG80 11451.18 -0.23%
    • mWIG40 3620.92 +0.21%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Boom na polskim niebie. Tani przewoźnik uruchomi 17 nowych tras

Boom na polskim niebie. Tani przewoźnik uruchomi 17 nowych tras
Foto: Shutterstock Foto: Ryanair w przyszłym roku uruchomi 17 nowych tras z Polski

Irlandzka linia lotnicza Ryanair w 2019 roku, w okresie letnim, uruchomi 17 nowych tras z Polski, między innymi z lotniska w Modlinie do Ammanu, Marsylii, z Gdańska do Barcelony, a z Krakowa do Bordeaux - poinformował szef Ryanaira Michael O'Leary. Dodał, że linia chce współfinansować rozwój portu w Modlinie.

- Ryanair na 13 polskich lotniskach obsłuży łącznie 12,5 miliona pasażerów. Ryanair nadal będzie rozwijał się w Polsce, przyczyniając się do rozwoju ruchu lotniczego i turystyki oraz tworzenia miejsc pracy - powiedział na konferencji prasowej w Warszawie O'Leary.

Irlandzki przewoźnik uruchomi następujące połączenia: z lotniska w Modlinie do Ammanu (Jordania), Kijowa, Lwowa (Ukraina) i Marsylii (Francja), z Bydgoszczy do Glasgow (Szkocja) i Kijowa, z Gdańska do Barcelony (Hiszpania) i Kijowa, z Krakowa do Ammanu, Bordeaux (Francja), Hamburga (Niemcy), Kijowa i Lwowa, z Poznania do Cork (Irlandia), Kijowa i Sztokholmu (Szwecja) oraz z Wrocławia do Kijowa.

Jak dodał szef irlandzkiej linii, przewoźnik chce dołożyć dwa dodatkowe samoloty w bazach w Modlinie i Krakowie.

Inwestycje w Modlinie

Jak mówił prezes, Ryanair chce podwoić ruch w porcie lotniczym Warszawa-Modlin z trzech do sześciu milionów pasażerów w najbliższych pięciu latach.

Dodał, że Ryanair "wystąpił z pisemną ofertą współfinansowania lub inwestycji w każdą nową rozbudowę infrastruktury w Modlinie, niezbędną do dalszego rozwoju lotniska, aby mogło ono skutecznie konkurować z drogim Lotniskiem Chopina".

Juliusz Komorek z zarządu Ryanaira powiedział, że oferta zarządzającym lotniskiem w Modlinie została złożona we wtorek.

- Wysłaliśmy pismo. Wskazujemy w nim, że jesteśmy otwarci na wszelkie rozwiązania. Zaprosiliśmy zarząd PPL na spotkanie z nami w najbliższych dniach. Czekamy na odpowiedź. Napisaliśmy w tym piśmie, że to spotkanie powinno się skupić na kwestiach handlowych, prawnych i finansowych - powiedział Komorek.

Wyjaśnił, że jedną "z najprostszych propozycji" jest udzielenie pożyczki przez Ryanaira. - My możemy udzielić takiej pożyczki lotnisku w Modlinie. Naszym zabezpieczeniem będzie nasze przekonanie, że przez najbliższe lata będziemy latać do tego portu. A więc będziemy płacić stawki, czyli naszym zabezpieczeniem będą te opłaty, które będziemy przez lata płacić - powiedział.

Jak dodał, w przypadku udzielenia ewentualnego kredytu portowi, wówczas - jak mówił - "jego koszt - co napisaliśmy w piśmie - jesteśmy skłonni ustalić na poziomie bardziej atrakcyjnym, niż jest dostępne na rynku".

Komorek mówił, że istnieje również opcja, w której Ryanair mógłby zostać współwłaścicielem na przykład nowo wybudowanego terminala, ale tutaj - jak tłumaczy - pojawiają się kwestie regulacyjno-prawne. - Wejście w spółkę w celu rozwinięcia istniejącej infrastruktury, może być, jak najbardziej w zasięgu ręki - powiedział.

Co dalej z lotniskiem?

P.o. prezesa lotniska w Modlinie, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Leszek Chorzewski powiedział, że oferta jest świeża i nie chce jej na obecnym etapie komentować.

- Lotnisko w Modlinie jest portem z ogromnym potencjałem. Nasza oferta jest ofertą dla tych Polaków, którzy szukają dobrych i tanich połączeń w całej Europie. Propozycja Ryanaira dotycząca udziału finansowego w naszym lotnisku ma ten walor, że nie będzie to inwestycja wyłącznie we wzrost jednego przewoźnika, czyli Ryanaira. To otwarta inwestycja również wobec innych przewoźników, czy to rozkładowych, czy czarterowych - powiedział Chorzewski.

W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild powiedział PAP, że "jeśli chodzi o lotnisko w Modlinie, to przede wszystkim musimy się uporać z trudnościami natury korporacyjnej". - Port ten umożliwia mieszkańcom Mazowsza tanie podróżowanie. Nie chcemy go zamknąć. Ale z drugiej strony musimy zapewnić transparentność i bezpieczeństwo - powiedział.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Nie tylko Ryanair

Przypomnijmy, że w środę uruchomienie nowego połączenia z Warszawy do Miami zapowiedziały Polskie Linie Lotnicze LOT. Loty będą realizowane od 1 czerwca 2019 roku. W poniedziałek polski przewoźnik zainaugurował także nowe połączenie między Warszawą a Lublinem.

Jak wynika z informacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Ryanair w pierwszym kwartale tego roku obsłużył w polskich portach lotniczych 2,5 miliona pasażerów. Na drugim miejscu znalazł się LOT - 2,1 miliona pasażerów.

Trzeci był węgierski Wizz Air - 1,9 mln pasażerów, zaś tuż za podium sklasyfikowano Lufthansę. Niemiecki przewoźnik w pierwszym kwartale tego roku obsłużył 450 tys. pasażerów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (6)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
AntyKonus
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mayor
rozwój Modlina też ma spore ograniczenia... CPL to przyszłość :) ... gdy powstanie to przejmie tranzyt pasażerski i cargo :) Pozdrawiam :)
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mayor
jeszcze ktoś wątpi w potrzebę budowy CPL? :) ... ps' to zrozumiałe że Niemcom to nie w smak (ruch lotniczy będzie przenosił się do nas) bo położenie Polski to przekleństwo i wielki atut :)
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zdelegalizować myślistwo
przestańcie latać, rozwój lotnictwa to gigantyczna emisja CO2, ocieplenie klimatu i niszczenie środowiska, wszelkiego życia na Ziemi
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
StatystycznyObywatel
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane