• rozwiń
    • WIG20 2345.84 -0.02%
    • WIG30 2699.53 -0.03%
    • WIG 60683.38 -0.04%
    • sWIG80 11941.28 -0.29%
    • mWIG40 4275.40 -0.12%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Część fotoradarów niezgodna z prawem? Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do ministra

Wątpliwości ws. fotoradarów rejestrujących przejazd na czerwonym Odtwórz: Wątpliwości ws. fotoradarów rejestrujących przejazd na czerwonym
Wątpliwości ws. fotoradarów rejestrujących przejazd na czerwonym "Źródło: tvn24"

Brakuje przepisów określających pracę fotoradarów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle - uważa Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Od trzech lat nie wydano rozporządzenia w tej sprawie, co może stawiać pod znakiem zapytania mandaty wystawione za przekroczenie przepisów. Resort infrastruktury przygotowuje odpowiedź na pismo RPO, ale zdaniem Inspekcji Transportu Drogowego działanie urządzeń jest zgodne z prawem.

Interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich to efekt inicjatywy samych kierowców, którzy skarżą się, że urządzenia robiące zdjęcia w przypadku przejazdu na czerwonym świetle nie są oznakowane.

"Obywatele skarżą się rzecznikowi, że dostają mandaty za przejazd na czerwonym świetle na podstawie wskazania fotoradaru, mimo że nie ma do tego podstawy prawnej. Od trzech lat, czyli od zmiany przepisów o fotoradarach, do ustawy nie wydano rozporządzenia" - czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak wskazano, chodzi o rozporządzenie do ustawy Prawo o ruchu drogowym, w którym minister ma określić warunki lokalizacji radaru, sposobu jego oznakowania, a także sposobu, w jaki mierzy zachowanie pojazdu.

Adam Bodnar poprosił ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o wskazanie, kiedy zostaną wydane odpowiednie przepisy wykonawcze.

Ministerstwo szykuje odpowiedź

Wysłaliśmy zatem pytania w tej sprawie do przedstawicieli resortu.

Rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś poinformował nas jednak tylko, że "obecnie prowadzona jest analiza wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich, na które zostanie przygotowana odpowiedź".

ITD: to nie są typowe fotoradary

Zdaniem Inspekcji Transportu Drogowego działanie urządzeń jest jednak zgodne z prawem. Jak przekonuje w rozmowie z TVN24 Marek Konkolewski, rzecznik prasowy ITD, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle to nie są typowe fotoradary.

- Przepisy prawa nie zobowiązują Inspekcji Transportu Drogowego do tego, abyśmy miejsca, na których działają rejestratory przejazdu na czerwonym świetle, były oznakowane dodatkowo znakami drogowymi. Te urządzenia działają na zasadzie wideodetekcji, a wiec operują obrazem. One nie mierzą prędkości. Stąd też nie ma obowiązku oznakowania tych miejsc dodatkowymi znakami drogowymi - wyjaśnia.

Co mogą zrobić kierowcy?

Jednak zdaniem Jacka Posyniaka, radcy prawnego z LexTraffic.pl - Kancelaria Prawa Ruchu Drogowego "wobec braku rozporządzenia wykonawczego karanie kierowców mandatem za przejazd na czerwonym świetle na podstawie wskazania fotoradaru jawi się jako nieuprawnione i bezzasadne".

"Brak przepisów precyzujących zasady oznaczania urządzeń, ich lokalizowania czy wreszcie sposobu dokonywania pomiaru dyskwalifikuje w naszej ocenie tak wykonany pomiar i może być podstawą do umorzenia postępowania bądź tez uniewinnienia kierowcy na etapie postępowania sądowego" - podkreślił w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl.

"Otrzymujący mandat z tytułu przejazdu na czerwonym świetle na podstawie wskazania fotoradaru nie powinien zgadzać się na przyjęcie mandatu i dążyć do skierowania sprawy na etap postępowania sądowego. Tam zaś, podnosząc powyższe okoliczności, kwestionować ustalenia poczynione na podstawie pracy urządzenia rejestrującego przejazd na czerwonym świetle" - dodał radca prawny.

A przypomnijmy, że za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat do 500 złotych oraz 6 punktów karnych.

Co roku, jak wynika z policyjnych statystyk, dochodzi do prawie pół tysiąca wypadków spowodowanych wjazdem na czerwonym świetle. W ubiegłym roku, w wyniku "niestosowania się do sygnalizacji świetlnej" przez kierowców miało miejsce 458 wypadków, w których zginęło 12 osób, a 619 zostało rannych.  To i tak lepiej niż w 2014 roku, kiedy w 492 wypadkach przy wjeździe na czerwonym świetle zginęło 25 osób, a 707 zostało rannych.

Lokalizacje fotoradarów

Fotoradary rejestrujące przejazd na czerwonym świetle znajdują się w 20 miejscach w kraju. Chodzi o następujące lokalizacje:

- Mosty (woj. pomorskie),

- Luzino (woj. pomorskie),

- Miszewo (woj. pomorskie),

- Piła (woj. wielkopolskie),

- Komorniki (woj. wielkopolskie),

- Nakło nad Notecią (woj. kujawsko-pomorskie),

- Grębocin (woj. kujawsko-pomorskie),

- Kowal (woj. kujawsko-pomorskie),

- Zgierz (woj. łódzkie),

- Mroków (woj. mazowieckie),

- Marki (woj. mazowieckie),

- Jabłonna (woj. mazowieckie),

- Anielin (woj. lubelskie),

- Polkowice (woj. dolnośląskie),

- Pyskowice (woj. śląskie),

- Łaziska Górne (woj. śląskie),

- Olkusz (woj. małopolskie),

- Mikołajowice (woj. małopolskie),

- Ropczyce (woj. podkarpackie),

- Stalowa Wola (woj. podkarpackie).

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane