• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Polskie miasta pozbywają się reklam z ulic. Łódź przygotowuje kodeks

Polskie miasta pozbywają się reklam z ulic. Łódź przygotowuje kodeks
Foto: Shutterstock Foto: W całym mieście zakazane zostaną bannery reklamowe, wyświetlacze led i lcd, które denerwują mieszkańców sąsiednich budynków i rozpraszają kierowców

Z ulic Łodzi mają zniknąć banery reklamowe, mobilne reklamy na lawetach i ekrany emitujące zmienne światło - to tylko kilka z wielu zasad, zawartych w przygotowanym przez Biuro Architekta Miasta projekcie kodeksu reklamowego, z którym przez najbliższe tygodnie będą zapoznawać się łodzianie.

- Projekt, który prezentujemy jest uszczegółowieniem i spisaniem w formie prawnej wszystkich etapów partycypacji społecznej, które do tej pory przeprowadziliśmy; były to spotkania z właścicielami firm reklamowych, z przedsiębiorcami, mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Po konsultacjach społecznych otrzymaliśmy 500 ankiet, w których łodzianie wypowiedzieli się, jak wyobrażają sobie obecność reklam w mieście - podkreślił Bartosz Poniatowski z Biura Architekta Miasta.

Dokument przez trzy tygodnie będzie można oglądać w siedzibie Architekta Miasta i na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi, potem przez dwa tygodnie będzie można zgłaszać do niego ostatnie uwagi.

Trzy strefy

Autorzy projektu zaproponowali podział miasta na trzy strefy. Park Kulturowy ul. Piotrkowskiej - to obszar ścisłej ochrony krajobrazowej historycznego układu urbanistycznego ulicy Piotrkowskiej obejmujący także zabudowę przylegających do niej kwartałów, plac Wolności oraz ul. Moniuszki, które zostały wpisane do rejestru zabytków i uznane za Pomnik Historii "Łódź - wielokulturowy krajobraz miasta przemysłowego" - ta strefa posiada już regulacje dotyczące reklam, które zostały podtrzymane.

Strefa określona w kodeksie jako "Obszar I" obejmie przestrzeń historycznego krajobrazu miasta industrialnego przełomu XIX i XX wieku położoną w centrum Łodzi, kwartały historycznej tkanki urbanistycznej podlegające rewitalizacji obszarowej, czyli Rdzeń Strefy Wielkomiejskiej oraz Nowe Centrum Łodzi.

- Obszar nie obejmie całej strefy historycznej wielkomiejskiej zabudowy Łodzi, ponieważ w konsultacjach społecznych zgłaszano, że jest to teren zbyt rozległy. Skoncentrowaliśmy się na kwartałach, które będą podlegały rewitalizacji obszarowej i na najbardziej wartościowej tkance historycznej miasta określonej jako Pomnik Historii - obok Piotrkowskiej będzie to np. osiedle przy ul. Wodnej czy Park Źródliska - dodał Poniatowski.

Właściciele nieruchomości i nośników reklam z Obszaru I będą mieli rok na wprowadzenie w życie zasad kodeksu reklamowego, na pozostałych terenach - 5 lat; wyjątkiem są banery reklamowe, reklamy emitujące zmienne światło oraz umożliwiające bieżącą zmianę informacji wizualnej oraz reklamy mobilne, dla których termin dostosowania wynosi 1 rok oraz szyldy, dla których termin ten wynosi 2 lata.

Nerwy mieszkańców

- W całym mieście zakazane zostaną bannery reklamowe, wyświetlacze led i lcd, które denerwują mieszkańców sąsiednich budynków i rozpraszają kierowców. Niedopuszczalna będzie reklama mobilna na lawetach samochodowych, która jest nie tylko wybrykiem prawnym, ale też zajmuje miejsca parkingowe. Zakaz obejmie murale reklamowe; dopuszczalne będą jedynie obrazy artystyczne oraz murale reklamowe z lat PRL, które wpisały się w dziedzictwo historii współczesnej miasta - podkreślił Poniatowski.

Kodeks pozwala na umieszczenie siatki reklamowej na rusztowaniu okalającym budynek w czasie jego remontu. Określony zostanie jednak maksymalny okres, w jakim taka reklama może być eksponowana.

Projekt kodeksu zostanie przedstawiony radnym jesienią. Zdaniem Biura Architekta Miasta zmiany w wyglądzie centrum Łodzi powinny być widoczne za rok.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane