• rozwiń
    • WIG20 2169.65 -1.14%
    • WIG30 2462.29 -1.11%
    • WIG 57425.29 -1.04%
    • sWIG80 11582.34 -0.39%
    • mWIG40 3714.49 -0.93%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:04

Dostosuj

Szykuje się rozbudowa rurociągu „Przyjaźń”. Będzie bardziej wydajny?

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) planuje rozbudowę pompowni Odcinka Zachodniego rurociągu „Przyjaźń”, biegnącego z bazy ropy naftowej pod Płockiem do bazy w Schwedt (Niemcy). Celem jest zwiększenie wydajności i niezawodności tłoczeń.

Odcinkiem Zachodnim rurociągu „Przyjaźń”, którym na terenie Polski zarządza PERN, tłoczona jest ropa naftowa z Rosji do rafinerii niemieckich PCK Raffinerie w Schwedt oraz Total Raffinerie Mitteldeutschland w Spergau.

Koniec jeszcze w tym roku

PERN, odpowiadając na pytania PAP, poinformował w środę, że w ramach rozbudowy pompowni Odcinka Zachodniego na stacjach magistrali Góry, Kleczew i Tarnowo Podgórne zamontowane zostaną nowe agregaty. - Inwestycja ma być zakończona w bieżącym roku. Jej celem jest generalnie usprawnienie prac rurociągu na Odcinku Zachodnim, zwiększenie wydajności i niezawodności tłoczeń - podkreśliła spółka. PERN zaznaczył jednocześnie, że efektem przedsięwzięcia ma być również obniżenie zużycia energii.

Spółka podała, że obecna przepustowość Odcinka Zachodniego rurociągu „Przyjaźń” na trasie: baza surowcowa w Płocku - baza ropy naftowej w Schwedt „w przyjętych analizach uwzględniających zakładane reżimy pracy pomp wynosi ok. 27 mln ton na rok”.

Strategiczna spółka

PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów surowcowych, transportujących ropę naftową oraz paliwowych, a także bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc. Rurociągami naftowymi PERN tłoczy surowiec z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do dwóch rafinerii niemieckich w Schwedt i Spergau.

Biegnący przez Polskę i zarządzany przez PERN rurociąg „Przyjaźń” składa się z dwóch odcinków - Odcinek Zachodni magistrali jest przedłużeniem Odcinka Wschodniego o przepustowości 50 mln ton ropy naftowej rocznie, który łączy bazę spółki w Adamowie przy granicy z Białorusią z bazą surowcową pod Płockiem.

W ramach sieci rurociągów surowcowych spółka posiada też rewersyjny Rurociąg Pomorski, biegnący z bazy surowcowej pod Płockiem do bazy manipulacyjnej w Gdańsku, którym ropa naftowa transportowana może być w obu kierunkach, w tym do rafinerii Grupy Lotos oraz na eksport poprzez Naftoport. Przepustowość magistrali na trasie Płock-Gdańsk wynosi ok. 27 mln ton na rok, a w kierunku przeciwnym ok. 30 mln ton surowca rocznie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane