• rozwiń

Temat: Transport

Złoty pociąg to już przeżytek. Nowa atrakcja turystyczna na kolei

Pociągi przyszłości Odtwórz: Pociągi przyszłości
Pociągi przyszłości "Źródło: TVN24 Biznes i Świat"

PKP Cargo chce organizować przejazdy retro z wykorzystaniem zabytkowych parowozów i wagonów. Spółka wnioskuje o przyznanie dostępu do torów na odcinku pomiędzy Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce, gdzie przejazdy zabytkowymi pociągami stały się już atrakcją turystyczną.

Do regularnych wycieczek wykorzystywane będą historyczne parowozy i wagony ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, należącego do PKP Cargo - największej tego typu placówki w Polsce.

Kursy pociągiem retro

Od kilku lat regularne kursy retro na trasie z Chabówki do Kasiny Wielkiej organizuje skansen, uzgadniając regularne przejazdy z Polskimi Liniami Kolejowymi. W tym roku przewoźnik uruchomi 76 takich ogólnodostępnych pociągów retro, zestawionych z zabytkowych wagonów, parowozów i historycznych lokomotyw spalinowych.

Przejażdżki realizowane będą dwa razy dziennie we wszystkie weekendy wakacyjne z wyjątkiem 19 i 20 sierpnia, na trasie stanowiącej odcinek liczącej ponad 130 lat dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Ponad 70-kilometrowy fragment tej linii, biegnący z Chabówki przez Kasinę Wielką do Nowego Sącza, uznawany jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.


Według naczelnika skansenu Macieja Panasiewicza przejazdy zabytkowymi pociągami stały się już atrakcją turystyczną regionu. Dowodem na to jest duża frekwencja w poprzednich latach, która wynosiła po kilkanaście tysięcy pasażerów rocznie.

Załamanie równowagi?

Jeżeli wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego zostanie pozytywnie rozpatrzony, PKP może liczyć na dostęp do infrastruktury kolejowej przez pięć lat.

- Tu nie ma rozróżnienia, czy to pociągi turystyczne, czy innego rodzaju. Każdy przewoźnik, który nie otrzymuje dotacji na wykonywanie tzw. przewozów publicznych, musi wystąpić o taką zgodę do regulatora rynku - zaznaczył naczelnik skansenu.

Procedura zgodna jest z przepisami unijnych dyrektyw. Jeżeli przewoźnik nie ma podpisanej umowy o świadczenie usług transportowych z organizatorem, może ubiegać się o dostęp do jego infrastruktury na podstawie decyzji administracyjnej.

UTK w komunikacie poinformował, że urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie nie zagraża równowadze ekonomicznej.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane