• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60910.11 -0.42%
    • sWIG80 12106.14 -0.11%
    • mWIG40 4204.24 -0.05%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Rewolucja w meldunkach. Rząd uruchomił nową usługę

Meldunek załatwisz przez internet. Zmiany weszły w życie Odtwórz: Meldunek załatwisz przez internet. Zmiany weszły w życie
Meldunek załatwisz przez internet. Zmiany weszły w życie "Źródło: tvn24"

Resort cyfryzacji przypomniał w środę na swoim profilu na jednym z portali społecznościowych o możliwości meldowania się przez internet. Ułatwienia dla mieszkańców zostały wprowadzone nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, która obowiązuje od 1 stycznia.

Nowela utrzymuje w Polsce obowiązek meldunkowy (miał zniknąć w styczniu 2018 roku). Dotyczy on zarówno obywateli polskich, jak i mieszkających w Polsce cudzoziemców.

Od 1 stycznia nie trzeba meldować się jednak osobiście w urzędzie. Można to zrobić za pomocą specjalnej e-usługi.

O zmianach przypomina resort cyfryzacji.


Przez internet

Procedura zaczyna się na stronie www.obywatel.gov.pl, na której wybieramy interesującą nas usługę i potwierdzamy swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO).

Następnie należy zaznaczyć, czy chodzi nam o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.

W zależności od wybranej opcji będą potrzebne skany pełnomocnictw, dokumentów potwierdzających prawo do lokalu, oświadczenia właściciela itd.

Resort cyfryzacji informuje, że w przypadku gdy chodzi o zameldowanie siebie, nasze dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.

Wniosek o zameldowanie wysyłamy online do właściwego miejscowo urzędu, odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego. Zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.

Jeśli dołączyliśmy wszystkie potrzebne dokumenty, urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyło się do formularza skany dokumentów – urzędnik może poprosić o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości dokona meldunku.

Obowiązek meldunkowy zostaje

Możliwość zameldowania przez internet to efekt noweli ustawy o ewidencji ludności. Dokument zakłada także rezygnację z - planowanej wcześniej od 1 stycznia 2018 r. - likwidacji obowiązku meldunkowego.

Jak przekonuje MSWiA, pozostawienie obowiązku meldunkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach oraz realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, dodatków, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane