• rozwiń
    • WIG20 2205.54 +1.04%
    • WIG30 2536.47 +0.98%
    • WIG 57741.09 +0.76%
    • sWIG80 12649.27 -0.17%
    • mWIG40 4242.10 +0.62%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:29

Dostosuj

Rekordowy wynik portów w Szczecinie i Świnoujściu

Pierwsza dostawa gazu z Ameryki. Statek w Świnoujściu Odtwórz: Pierwsza dostawa gazu z Ameryki. Statek w Świnoujściu
Pierwsza dostawa gazu z Ameryki. Statek w Świnoujściu

Porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2017 roku 25 milionów 400 tysięcy ton towarów - poinformowały w środę władze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. To rekordowy wynik, o ponad 5 procent lepszy niż w roku 2016.

- To historyczny, rekordowy wynik, jakiego nie było jeszcze w portach w Szczecinie i w Świnoujściu - powiedział we wtorek prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski. - Jesteśmy portem uniwersalnym. Większość grup towarowych zanotowało wzrost przeładunku – dodał.

Więcej "drobnicy"

Wzrosły przede wszystkim przeładunki rudy i paliw oraz tzw. drobnicy. W przypadku rudy wzrost wyniósł ponad 59 proc. To wynik zwiększonego zapotrzebowania na ten surowiec ze strony hut polskich, słowackich i czeskich.

W 2017 r. przeładowano też blisko 3,4 mln ton paliw. To wzrost o prawie 47 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Przeładunki drobnicy na zakończenie 2017 roku osiągnęły poziom blisko 12,9 mln ton, co oznacza, że od 2016 r. wzrosły o ponad 4 proc.

Port zanotował też wzrost przeładunków kontenerów o 3 proc.

Grupy towarowe, w których zanotowano niższy wynik, to węgiel i zboże. Przeładunek węgla zmniejszył się o 27 proc., natomiast przeładunków zbóż było o blisko 29 proc. mniej.

- Liczyliśmy się z tym, że węgla w portach Szczecin i Świnoujście będzie trochę mniej. Nieprzyjemną niespodzianką był natomiast znaczący spadek przeładunków zboża. Na ten wynik ma wpływ sytuacja w rolnictwie, związana z ubiegłoroczną pogodą i niekorzystny sezon dla zbóż - powiedział Słaboszewski.

Według prognoz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wzrost ma się utrzymać w 2018 r. i osiągnąć 26 mln ton obsłużonych towarów.

Modernizacja

Władze Zarządu Portów podkreśliły, że spółki portowe starają się pozyskać dodatkowe towary, przede wszystkim przez inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020, kwoty prawie 1,5 mld złotych.

Zarząd chce zmodernizować nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży mają być dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście - Szczecin, czyli do 12,5 m. Ponadto w gazoporcie ma powstać nowe stanowisko do redystrybucji LNG, a świnoujski port ma zyskać nabrzeża głębokowodne.

Jak podkreślają władze Zarządu Portów, także takie inwestycje, jak pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3 oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej mają zwiększyć konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane