• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Problemy z zasięgiem w trasie. Operatorzy i pendolino pod lupą

Problemy z zasięgiem w trasie. Operatorzy i pendolino pod lupą
Foto: Shutterstock Foto: UKE zbadał jakość usług telekomunikacyjnych na głównych trasach kolejowych

Kraków-Warszawa i Warszawa-Wrocław - to trasy kolejowe, na których występują największe problemy z dostępem do usług telekomunikacyjnych. Tak wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), który przyjrzał się podróżom głównymi trasami kolejowymi. Raport potwierdził kłopoty z połączeniami telekomunikacyjnymi w pociągach pendolino.

Badanie przeprowadzono w dniach 3-23 sierpnia br. i objęto nim usługi świadczone przez czterech operatorów telekomunikacyjnych: Orange, Play, Plus, T-Mobile.

W trakcie sprawdzania jakości usług telekomunikacyjnych przejechano pociągami około 8,5 tys. km, a czas testowania usługi głosowej i dostępu do internetu wyniósł 117 godzin. Ponadto, jak wskazuje UKE, dla każdego operatora wykonano ok. 2,5 tysiąca połączeń głosowych i tyle samo różnego typu testów sprawdzających dostęp do internetu.

Dostęp do internetu

Z badania wynika, że najmniej problemów z zasięgiem dla usług głosowych mieli użytkownicy sieci Play. Brak zasięgu  odnotowano w przypadku 2,9 proc. czasu spędzonego w podróży. Dla pozostałych operatorów wskaźnik ten wyniósł: 3,3 proc. - T-Mobile, 3,7 proc. - Plus i 6,1 proc. w przypadku Orange.

Jeżeli chodzi o dostęp do internetu podczas podróży, najlepszym wynikiem może pochwalić się T-Mobile. Niedostępność usług transmisji danych dla tego operatora w trakcie całej podróży występowała w 3,8 proc. czasu spędzonego w podróży pociągiem. Niewiele więcej, bo 4,2 proc., wyniósł wynik Plusa.

Pozostałe sieci uzyskały następujące wyniki: Orange - 6,2 proc., Play - 18,2 proc.

UKE wyjaśnia, że "wynik Play jest związany z użyciem w badaniu transmisji danych kart SIM z oferty usług operatora świadczonych wyłącznie we własnej sieci". Jednocześnie autorzy badania wskazują, że czas niedostępności sieci operatora na poziomie 3-6 proc. należy uznać za akceptowalny, chociaż pozostawiający margines do poprawy.

Trasy przejazdu

Urząd podał również wartości niedostępności usług na poszczególnych trasach. I jak wynika z tych danych, w sierpniu największe problemy mieli podróżujący pociągiem pendolino na trasach: Kraków-Warszawa (EIP3506) oraz Warszawa-Wrocław (EIP1603). Podwyższone wartości niedostępności usług możemy zaobserwować również w przypadku tras Szczecin-Świnoujście (R88330) oraz Szczecin-Koszalin (R89120).

Jak wynika z badania, w trakcie podróży pociągiem najłatwiej można było dodzwonić się do użytkowników T-Mobile oraz Play. Wskaźnik skuteczności połączeń głosowych w przypadku tych sieci wyniósł odpowiednio 93,68 i 93,49 proc. W przypadku Plusa było to z kolei 92,65 proc, zaś Orange - 91,45 proc.

Prace trwają

Orange zapytane przez tvn24bis.pl o wyniki raportu wskazuje, że "od wielu lat sukcesywnie poprawia jakość i zasięg swojej sieci".

- W tym roku dzięki wykorzystaniu nowych częstotliwości (800 i 2600 MHz) zakupionych na aukcji UKE, rozszerzyliśmy znacząco zasięg sieci 4G/LTE (w tej chwili w jej zasięgu jest 98,67 proc. Polaków). W przyszłym roku planujemy dalszą rozbudowę, aby także w aspekcie geograficznym poprawić klientom komfort korzystania z telefonii mobilnej i mobilnego dostępu do internetu, także na trasach kolejowych - podkreśla w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Na laurach nie spoczywają także inni. - Plus stale rozwija i ulepsza swoją sieć, jak również wprowadza nowe technologie, dzięki czemu rosnąca liczba klientów może korzystać z coraz lepszej jakości naszej sieci - wskazuje biuro prasowe sieci.

Optymizmu z wyników badania UKE nie kryje za to Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play. - Jesteśmy zadowoleni, bo wyniki pokazują dużą zmianę na lepsze w porównaniu z poprzednim badaniem. Dlaczego tak jest? To wynik realizowanych inwestycji w infrastrukturę. Myślę, że kolejne testy wypadną jeszcze lepiej - mówi w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl.

Raportu UKE nie skomentował nam natomiast T-Mobile.

Problemy pendolino

UKE mówiąc o wynikach zaznacza, że pomiary w pociągach pendolino stanowiły około 15 proc. czasu całego badania, co przekłada się na większy błąd pomiaru. W konsekwencji trasy przemierzone pociągami tego typu stanowią tylko podzbiór wszystkich tras uwzględnionych w badaniu, a to zdaniem autorów badania powoduje, że uzyskane w obu przypadkach wyniki nie dotycząc dokładnie takich samych warunków badania. Dlatego też powyższe dane wyszczególniono dla podróży pendolino.

Z zestawień wynika, że w pociągach pendolino osiągane są niższe jakości usług, tj. mniejsza skuteczność nawiązania połączenia głosowego oraz większe prawdopodobieństwo zerwania połączenia głosowego. Zdaniem UKE te wyniki można wiązać z konstrukcją wagonów.

"Z jednej strony tworzą bezpieczne warunki dla szybkiego podróżowania, ale z drugiej strony skutecznie tłumią sygnał radiowy docierający do wnętrza pociągu ze stacji bazowych sieci ruchomych" - czytamy.

ZOBACZ CAŁY RAPORT URZĘDU KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

 

Pod koniec 2014 roku informowaliśmy o debiucie pociągów pendolino na polskich torach (14.12.2014):


Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane