• rozwiń
    • WIG20 2350.79 -0.91%
    • WIG30 2699.43 -0.83%
    • WIG 60527.73 -0.71%
    • sWIG80 11974.35 -0.13%
    • mWIG40 4167.60 -0.38%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:24

Dostosuj

Temat: Transport

Rząd chce budować superlotnisko. "Miejmy nadzieję, że w ślady pójdą inni"

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie Odtwórz: Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie "Źródło: tvn24"

Polska wizja budowy dużego portu lotniczego, jakim jest Centralny Port Komunikacyjny, może być impulsem do rozwoju europejskiej infrastruktury lotniskowej - uważa Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA).

Według IATA popyt na transport lotniczy jest niezmiennie wysoki, a infrastruktura lotniskowa nie jest budowana wystarczająco szybko i nie nadąża za rozwojem lotnictwa.

"Szczególnie Europa miała doskonały ubiegły rok. Chociaż zapotrzebowanie na transport lotniczy jest dobrą wiadomością - wskazując na pozytywne tło gospodarcze - to także stanowi bardzo poważne przyszłe wyzwanie" - czytamy w analizie przesłanej PAP.

Zapotrzebowanie na loty

Jak podkreśla w niej dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac, "mamy do czynienia z kryzysem infrastrukturalnym". "Inwestycje w nowe zdolności zarządzania lotniskami i zarządzania ruchem lotniczym są niezbędne, żeby zaspokoić przyszłe zapotrzebowanie na loty" - podkreśla.

IATA wskazuje, że popyt na podróżowanie samolotami był widoczny w ubiegłym roku szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej. Zdaniem organizacji, niektóre rządy w tym regionie zmagają się z problemem infrastruktury lotniskowej.

"Najważniejsze plany są w Polsce. Główne lotnisko w kraju, czyli Warszawskie Lotnisko Chopina, jest prawie pełne, więc rząd zdecydował się zainwestować w zupełnie nowe lotnisko w centrum kraju" - podkreśla IATA.

"Rząd szacuje, że w całym regionie jest 15 miast o populacji powyżej 1 miliona osób, które skorzystałyby z portu lotniczego w Europie Wschodniej" - czytamy. IATA wskazuje, że projekt CPK niesie ze sobą kilka wyzwań. W szczególności istotny będzie dobry dostęp do nowego lotniska i tutaj IATA powołuje się na plany związane z budową szybkiej kolei, czy w przyszłości kolei próżniowej, czyli Hyperloop - co umożliwi przemieszczanie się między CPK a Warszawą w ciągu kilku minut.

Potencjalny koszmar

"Niektórzy kwestionują, czy kiedykolwiek zobaczymy ponownie duży projekt portu lotniczego. Polska wizja jest lekarstwem na tę pesymistyczną postawę. Nowe lotnisko ujawnia przekonanie o istotnym znaczeniu podróży lotniczych, które w konsekwencji budują dobrobyt, zarówno pod względem gospodarczym, jak i kulturowym. Miejmy nadzieję, że w ślad za Polską pójdą inni. Nie jest jeszcze za późno, aby Europa zaplanowała zrównoważoną rozbudowę infrastruktury lotniskowej, aby móc w pełni czerpać korzyści z tej branży" - wskazuje wiceprezes IATA Rafael Schvartzman.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.

Nie tylko lotnisko

IATA przypomniała, że współpracuje również z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) w stworzeniu Krajowej Strategii Zarządzania Ruchem Lotniczym. Strategia zakłada m.in. modernizację polskiej przestrzeni powietrznej.

"Dzięki silnym przygotowaniom strategicznym na ziemi i w powietrzu, wydaje się, że Polska buduje swoją pozycję lidera w dziedzinie lotnictwa w Europie" - podkreśla IATA.

Według grudniowych szacunków zrzeszenia, w tym roku linie lotnicze mają przewieźć 4,3 mld pasażerów, a w 2017 roku miało to być ok. 4 mld ludzi, a w 2016 r. było to 3,8 mld osób. Według prognoz zrzeszenia, przewoźnicy z Europy mają osiągnąć zysk w 2018 r. w wysokości ok. 11,5 mld dol., (plasując się na drugim miejscu), a w 2017 roku - miało to być ok. 9,8 mld dol.

IATA zrzesza 275 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (5)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Hypnos
Trzeba przyznać, że rozmach w planowaniu jest niewątpliwie. Oby tylko nie ugrzęzło to w papierach, bałaganie i braku pieniędzy - bo zawsze coś potrzebniejszego może po drodze wyskoczyć. Ale trzymam kciuki.
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
Aż dziwne, że prywatni inwestorzy na świecie nie rwą się do takich projektów. Czyżby nie umieli liczyć i nie chcą zarabiać na interesie. Ciekawe.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Prywatni inwestorzy nie inwestują w lotniska bo jest to zbyt mały profit a zbyt duża inwestycja.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane