• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Lotnisko w Radomiu do remontu za 46 mln zł. Choć mało kto z niego lata

Lotnisko w Radomiu do remontu za 46 mln zł. Choć mało kto z niego lata
Foto: tvn24 Foto: W przyszłym roku odbędzie się remont pasa startowego na lotnisku w Radomiu

Lotnisko w Radomiu już w przyszłym roku zostanie zamknięte na kilka miesięcy. Powód? Trzeba wyremontować pas startowy. Na ten cel przeznaczonych ma zostać blisko 46 milionów złotych.

Raport dotyczący badania radomskiego rynku oraz strategii rozwoju Portu Lotniczego "Radom" S.A. przygotowany przez brytyjską firmę ASM opublikował portal Radom24.pl. Władze portu przedstawiły go podczas posiedzenia rady miasta.

Remont niezbędny

Jak wynika z raportu, w przyszłym roku niezbędny będzie remont pasa startowego. Wymuszają to przepisy Unii Europejskiej, mówiące szczegółowo o technicznych parametrach drogi startowej, do których lotnisko musi się dostosować do 31 grudnia 2017 roku.

Jeżeli tego nie zrobi, to po prostu przestanie funkcjonować, bo nie będzie spełniać nowych norm.

- Obecnie przygotowywany jest projekt wykonawczy, trwa również poszukiwanie źródeł finansowania dla tej inwestycji, dlatego też termin, jak i harmonogram prac nie został jeszcze dokładnie określony - mówi tvn24bis.pl rzecznik portu lotniczego w Radomiu, Kajetan Orzeł.

Lotnisko szacuje, że w wyniku remontu okres wyłączenie drogi startowej z użytku potrwa od 3 do 5 miesięcy, w zależności od przyjętej technologii remontu.

Władze spółki prognozują, że nakłady inwestycyjne na ten cel pochłoną już w tym roku 1 mln 59 tys. zł, zaś w przyszłym 44 mln złotych.

To zresztą niejedyna inwestycja planowana w radomskim lotnisku w 2017 roku. Oprócz remontu pasa startowego, pojawić ma się system ILS kategorii I, a także dodatkowa płaszczyzna postojowa.

Przerwa w lotach

Remont spowoduje kolejną już przerwę w połączeniach z Radomia.

Port od samego początku ma problemy ze znalezieniem przewoźników, którzy chcieliby z niego korzystać. Regularne połączenia z Radomia odbywały się od września ub. roku. Już. W listopadzie z lotów do Rygi zrezygnowały jednak łotewskie linie Air Baltic. Inny przewoźnik, Czech Airlines – z przerwami - wykonywały loty do 22 lutego br. Potem nie przedłużył umowy i obecnie z Radomia nie odbywają się rejsowe loty.

Po kilku tygodniach przerwy kolejna okazja do skorzystania z radomskiego lotniska pojawi się 18 kwietnia. Wtedy połączenia lotnicze z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia i Gdańska uruchomią bowiem linie lotnicze SprintAir.

Jak zapewnia rzecznik lotniska, planowany "remont nie będzie miał wpływu na obecnie realizowaną umowę z przewoźnikiem SprintAir, gdyż umowa ta nie obejmuje roku 2017".

- W przypadku zawierania umów z przewoźnikami na rok 2017, znajdą się w nich odpowiednie zapisy dotyczące planowanych prac, tak, jak ma to miejsce w przypadku innych portów lotniczych prowadzących inwestycje powodujące ograniczenia operacyjne - dodaje Kajetan Orzeł.

Jeden przewoźnik

Rzecznik portu lotniczego wskazuje, że "trudno jest obecnie określić wpływ planowanego remontu na pozyskiwanie nowych przewoźników".

- W zależności od przyjętego harmonogramu i technologii wykonania prac (do chwili opracowania dokumentacji wykonawczej pozostają nieznane), ograniczenia operacyjne związane z remontem drogi startowej mogą trwać krócej bądź dłużej, mogą też być mniej lub bardziej uciążliwe dla przewoźników. Jeżeli remont drogi startowej zostanie połączony z jej wydłużeniem o 500 metrów, sytuacja taka powinna wręcz zachęcić przewoźników (zwłaszcza linie niskokosztowe) do rozpoczęcia współpracy z Portem Lotniczym "RADOM" S.A. - twierdzi Kajetan Orzeł.

Na nasze pytanie, jak remont pasa startowego na lotnisku w Radomiu wpłynie na nowego przewoźnika, otrzymaliśmy lakoniczną odpowiedź. - Remont nie będzie miał wpływu na realizację naszej obecnej umowy z PL Radom, ponieważ ta nie obejmuje roku 2017 - napisał w e-mailu Adriana Fibingier-Pawelska, kierownik ds. marketingu i PR w SprintAir. Czekamy na informacje, czy przewoźnik w związku z tym ma w planach dalsze operowanie na radomskim lotnisku.

W wyniku inwestycji zaplanowanych na najbliższe miesiące radomskie lotnisko liczy na wzrost liczby pasażerów, jednak niższy od tego jaki zakładano w "Planie Generalnym" z 2014 roku.

Radomskie lotnisko jest jedynym spośród 15 portów lotniczych użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego powstanie ponad 90 mln zł. Problem w tym, że mało kto z niego lata. Zgodnie z założeniami przyjętymi w biznesplanie Port Lotniczy Radom wygeneruje dodatni wynik dopiero w 2025 roku.

Materiał "Faktów" TVN:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane