• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: 2019-05-24 17:15

Dostosuj

Szukają wykonawców na Via Baltica. Według zasady "projektuj i buduj"

Foto: Artur Reszko / PAP Foto: Ogłoszenie przetargów na Via Baltica w Stawiskach

Drogowcy ogłosili przetargi na projekt i wykonanie dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim. Powstanie w sumie 34,5 km tej trasy, od planowanego węzła Kolno, przez Stawiski do Szczuczyna.

Jak poinformowała w poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oba przetargi mają wyłonić wykonawcę w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że ma on przygotować projekt budowlany, uzyskać w imieniu inwestora zezwolenie na realizacje inwestycji, a następnie wybudować odcinek drogi wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.

Ponad 30 km drogi ekspresowej

Oba przetargi dotyczą trasy S61 na północ od Łomży: odcinków od węzła Kolno (z którym ma się w przyszłości łączyć planowana łomżyńska obwodnica) do Stawisk (16,4 km) oraz od Stawisk do Szczuczyna (18 km). To w sumie ok. 34,5 km drogi ekspresowej.

Według danych resortu infrastruktury i budownictwa, wartość kosztorysowa pierwszego odcinka to 452 mln zł, a drugiego - 519 mln zł. W poniedziałek w Stawiskach szef tego resortu Andrzej Adamczyk podpisał tzw. skierowanie do etapu postępowania przetargowego; ogłoszenie o przetargu będzie w ciągu kilku dni opublikowane na stronach unijnych.

Jak informuje resort, zawarcie umów z wykonawcami jest planowane na koniec 2017 roku, a rozpoczęcie prac budowlanych powinno nastąpić w 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021 roku.

- Ogłoszone w poniedziałek przetargi to pierwsze przetargi w nowych standardach budownictwa drogowego, gdzie głównym kryterium wyboru nie będzie cena - poinformował wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

Podkreślił, że główny cel tzw. nowych standardów budownictwa drogowego to szybsza i tańsza realizacja inwestycji przy "zachowaniu wszystkich wymaganych warunków związanych z bezpieczeństwem, ekonomią czy wygodą podróżowania".

Wyjaśnił, że jedną ze zmian jest to, że 90 proc. kryteriów w przetargu nie będzie już stanowić cena. Mówił, że przetargi mają być dostępne dla średnich firm, i zachęcał je do zakładania konsorcjów i startowania w przetargach, takich jak te w ramach Via Baltica.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd prowadzić do Rygi na Łotwie.

Zobacz: Koniec z bezpłatnymi autostradami (Film z 21.12.2016)

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane